Review: Canabalt, van gebouwen afspringen werkt verslavend

In Canabalt ben je een persoon die rennend moet zien te ontsnappen aan instortende kantoorgebouwen terwijl de wereld rondom je in rep en roer is. De bediening kan niet simpeler: slechts met een enkele druk op het scherm zorg je ervoor dat je springt. Toch heeft het spel een hoge verslavingsfactor.
Edward Neve - · Laatst bijgewerkt:

CanabaltSommige spellen op je iPhone speel je vaker dan anderen omdat ze, om wat voor reden dan ook, een hoge verslavingsfactor hebben. Canabalt is zo’n spelletje: je speelt het makkelijk even tussendoor en, ondanks de simpele gameplay, verveelt het niet snel. In Canabalt ben je een persoon die rennend moet zien te ontsnappen aan instortende kantoorgebouwen terwijl de wereld rondom hem in rep en roer is. De bediening kan niet simpeler: slechts met een enkele druk op het scherm zorg je ervoor dat je springt, meer is het niet. Desondanks blijkt het, mede door de goede soundtrack en de aparte uitstraling van de game, een blijvertje.

Gameplay

Wanneer je Canabalt start, begin je gelijk met rennen en moet je over obstakels zien te springen of door glas om zo op het volgende gebouw te landen. Naarmate je verder komt ga je steeds sneller lopen en wordt het lastiger om op tijd te springen naar het volgende gebouw. Als je kort op het scherm drukt spring je lager dan dat je je vinger er wat langer op houdt. Op de daken van de gebouwen liggen obstakels die je afremmen. Je rent ondertussen langs opschrikkende vogels en naast langsvliegende raketten. Soms valt er ineens een groot obstakel uit de lucht waar je snel overheen moet zien te springen.

Wanneer het je niet lukt om op het volgende gebouw te landen en je dus neerstort is het spel afgelopen, er zijn geen extra levens beschikbaar. Ook kun je tegen een obstakel op een gebouw aanbotsen waardoor je het niet overleeft. Wanneer het game over is kun je je highscore direct plaatsen op Twitter. Bij een eventuele update van de game zou het nog leuk zijn als er een wereldwijd scoreboard beschikbaar zou komen.

Kritieken

Het spel scoort goed in de App Store (top 75), en websites als PocketGamer en TouchArcade gaven het eerder al goede kritieken:

It’s the ultimate quick play twitch game and serves to prove the argument that iPhone isn’t a game system that provides the console-like experience of the PSP. It proves iPhone can take bite-sized distractions and explode them into gaming heroin. Fast load times combined with short (yet exciting) game sessions really make for an attractive game to play on a mobile device.

De soundtrack is zoals gezegd erg goed gemaakt, en past helemaal bij de vreemde omgeving waarin je je bevindt. Vooral met de koptelefoon op speelt Canabalt lekker weg op je iPhone. De snelheid van het spel is goed voelbaar en het zo lang mogelijk springen van gebouw naar gebouw om je eigen highscore te verbeteren werkt erg verslavend. Voor mij het bewijs dat simpele spelletjes toch vaak het leukst zijn, en dat de iPhone hiervoor een uitstekend medium is.

Mocht bovenstaande toch nog iets te vaag klinken om er je aankoopbeslissing op te baseren, dan kun je het spel eerst gratis uitproberen. Dit kan via de website van Canabalt of onderaan dit artikel (in flash, dus niet te zien op je iPhone). De spelervaring op de iPhone is echter wel een stuk intenser!

Info: Canabalt

3 april 2017 om 17:38