Review Asphalt 4: Elite Racing, de beste racegame voor de iPhone?

Review van Asphalt 4: Elite Racing. Van de racegames die in de App Store beschikbaar zijn, is dit toch wel een van de beste. Maar is Asphalt 4: Elite Racing wel de €7,99 waard?
VisionRoy - · Laatst bijgewerkt:

Als racegames je ding zijn, word je op de iPhone op je wenken bediend. Er zijn aardig wat goede titels te vinden in de App Store die zeker de moeite waard zijn. Aan dat lijstje is laatst nog eentje toegevoegd: Asphalt 4: Elite Racing. In deze review kijken we of het spel de €7,99 waard is.

Graphics van Asphalt 4

Asphalt 4 is wellicht het mooiste spel dat je tot nu toe kunt vinden voor de iPhone. De graphics zijn erg mooi; alles ziet er spectaculair uit. De details van de omgeving, je wagen en alles wat er omheen gebeurd worden erg mooi in beeld gebracht. De camerahoek die gebruikt word is precies goed om alles goed te kunnen zien.

Gameplay van Asphalt 4

Voor de mensen die de Burnout-reeks gespeeld hebben op de Playstation of PSP zal deze game een absoluut feest van herkenning zijn. Veel elementen die Burnout een succes hebben gemaakt zitten ook in Asphalt 4. Je racet door de straten met als doel om natuurlijk als eerste te finishen. Om dit te bereiken is alles geoorloofd. Je kunt je tegenstanders van de weg af rijden en wanneer je dit doet krijg je daar ook spectaculaire camerabeelden van te zien. Uiteraard is er ook een boostfunctie, waardoor je voor korte tijd een duwtje in de rug krijgt.

Tijdens het racen krijg je ook een wanted level. Hoe hoger je daarin gaat, hoe harder de politie zijn best doet om jou achterna te komen. Tijdens het rijden moet je geld verzamelen om nieuwe wagens en zelfs vrouwen te unlocken. Er zijn 28 wagens in het spel waarmee je aan de slag kan. Deze wagens zijn ook nog eens te tunen. In vrijwel elke race unlock je weer nieuwe tuningonderdelen, waardoor je auto sneller en stabieler wordt. De vrouwen die je kunt unlocken hebben verschillende functies: de een zorgt dat je wagen sneller wordt en de ander dat je wanted level niet zo hoog wordt, bijvoorbeeld. Je hebt verschillende modes om te spelen, waaronder Race, Copchase en Beat’m all. Uiteraard doe je dit allemaal in verschillende steden.  Je kan ook in de huid van de politie kruipen om de straatracers op te jagen. Er is dus meer dan genoeg te doen tijdens het racen.

Besturing van Asphalt 4

De besturing van deze game is erg prettig en op 3 verschillende manieren in te stellen. Je hebt de keuze om de besturing met je vingers te doen, met de accelerometer of met een stuurtje dat op je scherm wordt weergegeven. Als je kiest om met je vingers te sturen, ga je naar links of rechts door aan de gewenste kant op het scherm te tikken. De boost- en remfunctie hebben een aparte knop op het scherm. Dit kan erg prettig werken, maar een nadeel is dat je met je vingers op je scherm komt en dat wil zeggen dat je op dat moment even niet volledig zicht hebt op het beeld. De besturing via de accelerometer spreekt voor zich: kantel je iPhone om te sturen. Kantel naar voren om een boost te doen, en naar achter om te remmen. De laatste optie is een digitaal stuurtje op je scherm. Door het stuurtje aan te raken met je vingers bestuur je je wagen. Gas geven gaat in alle gevallen vanzelf en dat speelt wel zo prettig.

Multiplayer

Een unieke functie aan deze game is de multiplayer-mode via WiFi. Op deze manier kan je gewoon via internet met je vrienden of totale vreemden spelen. Je kan zelf een game hosten, of er simpelweg één joinen. Ook is er een officiële rankinglist waarin de scores van de online games worden bijgehouden.

Asphalt 4: Elite Racing is een waanzinnig leuke racegame voor de iPhone. Misschien wel de beste en meest uitgebreide op dit moment. Minpunten zijn moeilijk te vinden, het spel loopt erg soepel en crasht niet. Wat mij betreft is dit absoluut een aanrader voor iedereen die ook maar enigzins interesse heeft in racegames. De prijs van € 7,99 is erg redelijk voor deze game. Deze titel scoort een 9.

Info: Asphalt 4 : Elite Racing