Ontwikkelaar Ticket to Ride: ‘Wisselen tussen iOS-tools is lastig’

Days of Wonder, de ontwikkelaars van de game Ticket To Ride Pocket, vertellen in een artikel op Gamasutra hoe lastig het is om iOS-ontwikkeling met de juiste tools te doen. Zomaar overstappen naar een nieuwe versie van Xcode is niet makkelijk.

ticket-to-ride-kaartenDe ontwikkelaars van Ticket to Ride Pocket hebben een boekje opengedaan over hun ervaringen met de ontwikkeltools voor iOS. Net als de meeste iOS-ontwikkelaars gebruikten ze daarvoor Xcode. Het probleem was alleen: voor de iPad-versie van Ticket to Rice was Xcode 3.2 gebruikt. Toen het plan ontstond om een iPhone-versie te maken, besloot het team om meteen naar Xcode 4 over te stappen. Dat was nog maar pas beschikbaar gekomen en daarmee zou het team meteen met de nieuwste tools werken. Het bleek een teleurstelling.


Xcode 4 was nog traag en onstabiel. Achteraf vinden ontwikkelaars Yanno Corno en Gerald Guyomard dat ze te snel zijn overgestapt en daarvoor een prijs moesten betalen. De moraal van het verhaal is om niet meteen naar een nieuwe tool over te stappen als je halverwege de rit bent. Tegelijk heb je als ontwikkelaar niet altijd de keuze. Apple wil dat je zo snel mogelijk naar nieuwe tools overstapt, maar je loopt daarbij wel het risico dat er nog bugs aanwezig zijn. De tools zijn nog niet op grote schaal in echte projecten gebruikt. Tussen twee projecten in zou ideaal zijn, maar dat komt in de praktijk zelden voor. Te laat overstappen is ook geen goed idee, want dan kan Apple inmiddels gestopt zijn met de ondersteuning en loop je achter met nieuwe iOS-functies. In een blogposting op Gamasutra die de mannen van Days of Wonder zelf hebben geschreven, is het allemaal na te lezen.

Reacties: 2 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.