NDrive Benelux terug in de App Store (preview)

NDrive Benelux is terug in de App Store. De applicatie geeft op dit moment een foutmelding bij de eerste keer opstarten, maar is daarna probleemloos te gebruiken. Aan een definitieve oplossing wordt gewerkt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Voorbeeld van een 3D-gebouw in Brussel.NDrive Benelux was verdween gisteren een paar uur uit de App Store. Omdat alle andere NDrive-applicaties nog wel verkrijgbaar waren, leek het probleem niet zo ernstig en schreven we alleen een tweettip erover. De ontwikkelaar liet bij navraag in een e-mail weten dat er twee “minor glitches” in de Benelux-software waren aangetroffen: de standaardtaal was niet op Nederlands ingesteld en er waren problemen met een corrupte database.


Dat laatste klinkt ernstiger dan het is, want het gebeurt alleen bij eerste keer opstarten. De ontwikkelaar roept gebruikers op om eventuele andere problemen waar ze tegenaan lopen te melden, zodat die verholpen kunnen worden. Mensen die de software al hebben gekocht kunnen de komende weken een upgrade downloaden.

Het splashscreen van NDrive.NDrive belooft een professionele GPS-navigatieoplossing voor auto’s en voetgangers, voor een vriendenprijs: €29,99 kost de applicatie in de Nederlandse/Belgische App Store. Deze prijs geldt tot eind oktober. NDrive bevat kaartmateriaal van Tele Atlas, voorzien van flitspalen en 3D-weergave van belangrijke gebouwen. De software heeft als bijzonderheid dat je niet alleen als automobilist en voetganger kunt navigeren, maar dat je ook avontuurlijke routes tot je beschikking hebt voor als je de 4×4, boot of het vliegtuig wilt pakken.

Omdat mensen misschien wat huiverig zijn om navigatiesoftware van zo’n nieuwe aanbieder te kopen, leek het me handig om alvast een preview met screenshots te geven van de interface. Op papier ziet de lijst met specificaties er erg compleet uit, maar als de interface onoverzichtelijk is waardoor je steeds moet zoeken om de juiste instellingen te vinden, ben je er gauw klaar mee.

Het leek er even op, dat die preview niet zou gaan lukken: bij de versie die ik vanmiddag uit de App Store heb gedownload krijg ik bij het opstarten meteen al een database-error. Geef je daarbij aan dat je de database wilt wissen (met een dreigend uitziende mededeling “All data will be lost!”) dan is het probleem vanaf dat moment opgelost. Niets ernstigs dus, maar voor gebruikers is de eerste kennismaking even schrikken.

Wat ook even schrikken is, is de robotachtige stem die routeinstructies geeft. NDrive heeft niet gekozen voor een ‘echte’ stem waarbij audiofragmentjes aan elkaar worden geplakt, maar voor spraaksynthese. Verstaanbaar is het wel, het klinkt alleen niet zo fraai.

Voorlopige conclusie

Ik ben nog niet met NDrive Benelux de weg op geweest en kan dus ook nog geen echte conclusie trekken. Bij deze eerste kennismaking geeft de applicatie een goede indruk, al zul je de databasefout bij de eerste keer opstarten nog even voor lief moeten nemen. Eind oktober gaat de prijs van de applicatie omhoog. Je hebt dus nog even de tijd om nog meer reviews van gebruikers en websites af te wachten. Hopelijk is voor die tijd ook de update beschikbaar waarmee het database-probleem is opgelost. Het database-probleem klinkt ernstiger dan het is: ik heb de applicatie telkens opnieuw opgestart en het doet zich alleen bij de eerste keer voor. Zoals gezegd: aan een definitieve oplossing wordt gewerkt.

Reacties: 40 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.