iPhone-ontwikkelaar bewijst: ook een dure flutgame levert geld op

Games-ontwikkelaar Tommy Refenes bedacht een experiment: wat als ik een flutgame maak en die voor steeds hogere prijzen ga aanbieden? Kopen mensen het dan ook? Dat blijkt inderdaad het geval.

zits gigglesKun je in de App Store alleen maar succesvol zijn met games die gratis zijn of €0,79 kosten? Onafhankelijk ontwikkelaar Tommy Refenes heeft bewezen dat het juist andersom kan zijn: hoe meer je voor een applicatie vraagt, hoe meer mensen het kopen. Refenes heeft het niet zo op met de kwaliteit van applicaties in de App Store. De meeste zijn nagemaakte games en succesnummers van weleer. Mensen die hard werken om iets origineels te ontwikkelen, raken ondergesneeuwd door alle rotzooi. Refenes besloot daarom vijf maanden geleden samen met Canabalt-ontwikkelaar Adam Saltsman een experiment te doen. Hij bracht een dure flutgame voor de iPhone uit.

Het duo lanceerde de game Zits & Giggles voor €0,79. Al snel raakte de game in de vergetelheid en kocht niemand het meer. Maar in plaats van tijdelijk gratis weggeven (de gebruikelijke strategie) besloot Refenes de prijs te verhogen naar $15. Drie mensen kochten de game. De prijs ging omhoog naar $50 en werd door vier mensen gekocht. Hij besloot de prijs steeds te verhogen, zolang er maar mensen zouden zijn die de app kochten.

En dat werkte. Toen de ontwikkelaar op Valentijnsdag weer eens ging kijken bleken 14 mensen de app te hebben gekocht voor $299,99 (we weten trouwens niet hoeveel daarvan hun geld terug hebben gevraagd, omdat ze zich geflest voelden). Een ‘zit‘ is trouwens een puistje en geen dubbelzinnig woordgrapje.

De game kost nu $399,99 (in de Nederlandse App Store €319,99). Volgens de verkoopcijfers van Refenes heeft hij tenminste $4,431 verdiend aan de game. Met maar twee reviews en een gemiddelde waardering van 2,5 sterren blijkt deze flutgame nog steeds goed te lopen. De les die Refenes eruit heeft geleerd is dat mensen die naar de App Store komen niet allemaal gamers zijn. De conclusie dat ze geld teveel hebben en niet allemaal op zoek zijn naar kwaliteit, mag je zelf trekken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 15 maart 2010, 16:00
Categorie Games

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.