Kerplinkus laat Tetris herleven in een nieuw jasje (review)

Review van Kerplinkus, een relatief onbekende game die door z'n eenvoud toch aantrekkelijk is. Kerplinkus grijpt terug op een retro-thema maar laat zien dat je daarmee toch vernieuwend kunt zijn.

kerplinkusHet leuke van retro-trends is dat ze suggereren dat je terug gaat naar het goede van vroeger, terwijl er tegelijkertijd gebruik gemaakt wordt van de voordelen van de huidige tijd. Dit geldt ook voor Kerplinkus, een blokkengame die in alles doet denken aan de roemruchte voorganger Tetris.

Vanuit de bovenkant van je scherm vallen verschillende blokken. Jij moet er voor zorgen dat deze matchen met de juiste blokken aan de onderkant van je scherm, die langzaam rij voor rij omhoog komen.

Toch is de gameplay totaal anders dan Tetris. Het gaat er bij Kerplinkus namelijk om dat je de blokken aan de onderkant met een snelle tik van plaats laat verwisselen, waardoor een vallend blok op eenzelfde blok aan de onderkant terecht komt. Dit is op zich al uitdagend wanneer het spel sneller wordt, maar het wordt echt leuk doordat je combinaties van dezelfde blokken kunt maken, waardoor hele rijen en kolommen tegelijkertijd opgeschoond worden. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat alle blokken van een bepaalde kleur in een rij komen te liggen, zodat één vallend blok een complete rij kan opschonen.

Al spelend merk je dat je verschillende strategieën kunt volgen. Je kunt proberen zo snel mogelijk te spelen en steeds alle vallende blokken te matchen met een passend blok aan de onderkant. Op een gegeven moment zul je dan in tijdnood komen. Je kunt ook proberen niet op alle blokken te letten, maar vooral de hoogste kolommen te matchen met de vallende blokken. Dit is dan weer extra uitdagend, omdat de tijd die je bij de hogere kolommen hebt om een blok te matchen voor korter wordt. Je kunt ook proberen juist te werken vanuit de kolom naast een hoge kolom, om zo met snelle matchen ook de lastige hoge kolom weg te laten knallen.

Als ik het zo opschrijf klinkt het wellicht ingewikkeld, maar in de praktijk is het spel dat niet. Je snapt vrijwel direct wat de bedoeling is en al spelend zul je verschillende strategieën ontwikkelen die meer of minder effectief blijken te zijn. Zo leer je vanzelf wat goed werkt en hoe je je eigen highscores kunt verbreken. Omdat de game nog relatief nieuw is, zijn de online high-scores nog niet onneembaar hoog en zo is het zelfs nog haalbaar om jezelf in de wereldwijde top 10 te spelen.

Kerplinkus heeft in alles een retro uitstraling. Dat begint met het zwarte achtergrondscherm, met blokken die uit grove pixels zijn opgebouwd. Ook de muziek sluit aan bij deze retrostijl en geeft een goede ondersteuning bij de gameplay.
Wat mij in de game aanspreekt, is de combinatie van een eenvoudig spelletje in retrostijl, dat tegelijkertijd voor een enorme uitdaging zorgt. Het wordt steeds lastiger om blokken goed weg te werken en na verloop van tijd kreeg ik steeds weer een irritant hoge kolom die vervaarlijk dicht bij de bovenkant van m’n scherm kwam. Dat zorgt voor stress, omdat je reactietijd om een vallend blok te matchen fors korter wordt. Bovendien heb je de mentale stress omdat ‘game over’ akelig dichtbij komt. Deze combinatie zorgt voor een dynamisch spel dat bij mij regelmatig voor hartkloppingen zorgde.

Kerplinkus combineert een lekkere retro stijl met de geneugten van vandaag de dag, zoals een online leaderboard waarin je je beste scores kunt vergelijken met anderen. Wel is de game wat eenvoudig van opzet. Verwacht dus geen links met online netwerken of ingewikkelde opties. Nu zijn dit soort zaken eigenlijk ook niet nodig bij een eenvoudig spelletje, dus het is geen probleem dat Kerplinkus dit soort opties niet heeft.

De grote kracht van het spel zit in de eenvoud: de mix van eenvoudige beelden en een uitdagende gameplay zorgen voor een aantrekkelijke game die je zo oppakt om even een kwartiertje te spelen. Kerplinkus laat zien dat er niks mis mee is om terug te grijpen op een mooi oud retro-thema, zolang je het maar goed uitwerkt. Het wachten is nu op de heruitgave van Pong; zou er een ontwikkelaar zijn die daar ook zoiets inventiefs van kan maken?

Info: Kerplinkus

15 maart 2010 om 14:05