iPad en mode-industrie: van Apps4Fasion tot Fashion GPS

De iPad dringt door in de mode-industrie. Het Nederlandse Apps4Fashion maakt iPad-apps voor informatiezuilen in kledingwinkels en Fashion GPS gebruikt apps om de logistiek rond modeshows te regelen.

ipad fashion paperIn musea, bibliotheken en autoshowrooms zie je steeds vaker zuiltjes met een iPad. Je kunt er extra informatie mee opvragen of producten samenstellen. Waar je tablets ook steeds vaker gaat zien is in kledingwinkels. Het Nederlandse Apps4Fashion heeft een mobiel salesplatform ontwikkeld voor iPhone en iPad, dat al door meer dan 200 bedrijven wereldwijd gebruikt wordt voor het tonen van modecollecties.

apps4fashionStel dat je in de winkel staat, waar een bepaald kledingstuk niet op voorraad is. Via de iPad-app is het mogelijk om te kijken welke producten er in een collectie zitten, hoe lang de levertijd is en wat de realtime prijs is. Consumenten kunnen via de zuil kleding bestellen die niet op voorraad is en meerdere foto’s van een kledingstuk bekijken voordat ze aanschaffen. Maar de tabletapp is ook bedoeld voor verkopers en agenten van modemerken, die hun collectie ermee kunnen tonen aan inkopers en meteen orders noteren. Apptitude claimt al 80 wholesale klanten te hebben, zoals Scotch & Soda, Karl Lagerfeld, Second Female, SuperTrash en PME Legend. Ze zorgen voor integratie met backofficesystemen zoals Dynamics NAV, SAP en NetFashion.

Het is niet de enige plek waar je iPads terugziet. De iPad is hard op weg om de desktopcomputer te vervangen als het om kopen en bekijken van mode gaat. “Steeds meer mensen maken beslissingen op basis van foto’s en websites die ze op hun iPhones en iPads hebben bekeken”, zegt modefotograaf Uzo Oleh. Tijdens modeshows zitten verslaggevers van modebladen met een iPad op hun schoot om meteen indrukken te kunnen schetsen, foto’s te instagrammen en ideeën door te mailen. Een populaire app voor het maken van modeschetsen is Paper, dat alleen geschikt is voor de iPad. De iPhone heeft overigens ook impact op de gang van zaken tijdens modeshows: “iPhones hebben zeker het traditionele notitieblok en de digitale camera vervangen”, aldus hoofdredacteur Jeremy Langmead van MrPorter, de mannelijke tegenhanger van Net-a-porter.

stylebook appFashion GPS beweert dat 92% van de mode-industrie gebruik maakt van de software die ze hebben ontwikkeld. Met Fashion GPS is het hele logistieke proces te stroomlijnen: van het toewijzen van de beste stoelen aan invloedrijke personen tijdens een modeshow tot het rondsturen van samples en het voorspellen van trends. Met meer dan 800 klanten is Fashion GPS uitgegroeid tot dé standaard. Natuurlijk is er ook een app, maar die is alleen op uitnodiging te gebruiken. Met Fashion GPS Radar kun je als modejournalist RSVP’en op uitnodigingen voor modeshows.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele winkelapps waarmee je kleding kunt shoppen en nieuwe kledingstijlen kunt bekijken, zoals de apps van Style.com, de Stylebook-app en de app van het al eerder genoemde Net-a-Porter. Iets toegankelijker: de apps van H&M en Zara.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 mei 2013, 14:45
Categorie Lifestyle

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.