Grand Theft Auto III: Liberty City in je broekzak (review)

Grand Theft Auto III van Rockstar Games is het volledige spel dat in 2001 uitkwam voor de Playstation 2. Wij keken hoe het spel stand hield.

Grand Theft Auto IIIToen Grand Theft Auto III op de toen nog maar éénjarige Playstation 2 uitkwam, veranderde het de manier hoe wij naar spellen keken. Rockstar was erin geslaagd een volledige stad gevuld met voertuigen, personages, verhaallijnen en heel veel verborgen voorwerpen op slechts een enkele dvd te krijgen. De open wereld van Grand Theft Auto III diende ter inspiratie voor vele games binnen verschillende genres die sindsdien zijn uitgekomen.

Ook op de iPhone hebben we veel van Grand Theft Auto III gemerkt. Gameloft bracht een aantal klonen van het spel uit, gevolgd door een port van Rockstar’s eigen Grand Theft Auto: Chinatown Wars voor iOS. Helemaal hetzelfde als de grote Grand Theft Auto-games was dit spel alleen niet: Chinatown Wars putte meer inspiratie uit het arcade-achtige Grand Theft Auto I en II, dan uit de open wereld van de daarop volgende spellen. Inmiddels zijn wij tien jaar verder en is GTA III’s port voor de iPhone en iPad er eindelijk. Nu rest ons de vraag: hoe goed weet het spel zich na zoveel jaar, op een totaal ander soort apparaat staande te houden?

Grand Theft Auto III

Grand Theft Auto IIIDe iOS-versie van Grand Theft Auto III lijkt in alle opzichten op het origineel voor de Playstation 2. Spelers nemen de rol aan van Claude, een bankrover die dankzij zijn partner terecht komt in de gevangenis. Na een succesvolle uitbraak staat heel Liberty City voor je open. De game bevat een urenlange verhaalmodus met ingesproken personages, maar leuker is misschien wel de mogelijkheid om urenlang achter elkaar te tijd te verdoen in de grote, open stad.

Door in de stad verspreide missies op te sporen kun je een scala aan alternatieve dingen doen, maar het is ook mogelijk om een eigen plan te trekken: jouw acties hebben namelijk effect op de stad. Begin je bijvoorbeeld op voetgangers in te slaan en auto-ongelukken te veroorzaken, dan zal de politie je al snel op de hielen zitten.

Heel veel knoppen

Grand Theft Auto IIIHier vind je geen one-touch controls in de trend van bijvoorbeeld Cut the Rope of Angry Birds. Om de spelervaring zo nauw mogelijk te simuleren bestuur je GTA III met een reeks knoppen die op je scherm worden getoond. Wat voor knoppen je te zien krijgt, hangt helemaal af van wat je op het moment doet: zit je in een auto, dan vind je rechtsonder manieren om bijvoorbeeld gas te geven, te remmen of te toeteren. Te voet worden deze opties verwisseld voor sprint-, spring- en vechtknoppen. In specifieke situaties verschijnen of verdwijnen de toetsen op het scherm ook: rijdt er bijvoorbeeld een auto bij je in de buurt, dan springt de knop om deze mee te stelen opeens in beeld.

Hoe goed de algemene besturing van Grand Theft Auto III werkt hangt af van het moment waarop je speelt. Zo is de virtuele analoge stick links in het scherm een onhandige manier om rond te lopen, maar zijn de twee knoppen om mee naar links en rechts te sturen in een auto weer fijn door het simpele gebruik. In sommige situaties zijn afwijkende besturingsmethoden ook handig om te gebruiken: wij vonden het bijvoorbeeld makkelijker rondlopen door onze linkerduim te gebruiken om vooruit te lopen en de richting te bepalen door de camera met de rechterduim aan te passen.

Grand Theft Auto III vertrouwt lang niet altijd op de virtuele knoppen op het scherm; sommige besturingselementen maken slim gebruik van het touchscreen. In alle gevallen kun je bijvoorbeeld de camera in de game draaien door je vinger over het hoofdpersonage te bewegen. Wil je snel van wapen of radiozender wisselen, dan hoef je slechts over het knopje op het scherm te swipen met je vinger.

Groot minpunt is de besturing van het spel wanneer je in een vuurgevecht terechtkomt. Om de mindere controle over het spel met het touchscreen te compenseren heeft Rockstar het autolock-systeem flink aangedikt, waardoor je nooit veel problemen hebt met het richten op je doelwitten. Dit systeem zwenkt de camera van het spel alleen flink heen en weer, waardoor je in sommige situaties de controle kwijtraakt.

Visueel

Toegegeven: Grand Theft Auto III is grafisch gezien geen partij voor Infinity Blade II. Voor een game die inmiddels tien jaar oud is, oogt de titel echter indrukwekkend op de kleine iPhone. De beelden van het spel zijn speciaal voor deze heruitgave opnieuw opgepoetst en ogen een stuk scherper nu we in een tijdperk van retina-resoluties zijn beland. De gigantische spelwereld die zonder tussentijdse laadschermen te bewandelen is, maakt de beelden des te indrukwekkender.

Optimaal op een iPhone?

Grand Theft Auto IIIHet is alleen maar indrukwekkend dat een invloedrijke spelcomputer-titel zoals Grand Theft Auto III gewoon op je iPhone te spelen is. De game heeft immers jarenlang als rolmodel voor de grote titels op bijvoorbeeld de pc, Xbox en Playstation 2 gediend. Het spel is speciaal voor de thuisconsoles ontwikkeld, waar spelers soms urenlang achter elkaar op bleven spelen. Voor de iPhone, waar veel spelers toch vooral korte periodes een spelletje op spelen, leent de game zich niet altijd even goed.

Missies in het begin van de game zijn kort en ideaal voor een korte sessie in de bus of trein. Spelers hoeven in zulke situaties slechts ergens naartoe te gaan om een enkele opdracht uit te voeren. Naarmate de game echter vordert worden opdrachten steeds langer, waardoor het lastiger wordt om het spel even tussendoor weg te leggen. Daarnaast slaat de game enkel zichzelf op op wanneer je in een safehouse terechtkomt, waardoor je hem op de achtergrond moet laten draaien om tussentijdse voortgang niet kwijt te raken.

Conclusie

Dit is Grand Theft Auto III op de iPhone, met veel van de verwachte voor- en nadelen. Het is prijzenswaardig dat de virtuele knoppen en sticks in veel situaties niet vervelend in elkaar steken, al zijn er een aantal negatieve uitschieters zoals het locksysteem tijdens vuurgevechten. De mogelijkheid om een grote, open stad te bewandelen op je iPhone is niet nieuw, gezien Gameloft eerder al spellen zoals Gangstar uitbracht, maar ongeëvenaard in Grand Theft Auto III. Daar staat wel tegenover dat de game een fikse tijdsinvestering van je verwacht: speel je slechts een paar minuten in de bus per dag, dan kan het lastig zijn om ooit echt in het spel te komen.

Info: Grand Theft Auto III

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 december 2011, 12:32
Categorie Games
Onderwerp grand theft auto

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.