Birzzle (review): schattig maar uitdagend iPhone-puzzelspel

Birzzle ziet er schattig uit en klinkt aandoenlijk, maar is onder de veren een uitdagende match-3 game met twee erg uitdagende speltypes. Voor de doorgewinterde fan van diamanten combineren.

Birzzle is een puzzelspel met vogels. Die verduvelde vogels weer waar je amper meer omheen kan na Angry Birds en Tiny Wings, twee van de grootste gamesuccessen op de iPhone. Maar Bizzle is een match 3-puzzelspel. Zo eentje waarin je drie gelijken moet samenvoegen om ze van het speelveld te verwijderen. En dan blijken die gevleugelden de kwaadsten niet. In een genre dat overlopen is met diamantjes, geven de vogels namelijk enige persoonlijkheid mee aan Birzzle. Met Bejeweled-achtige steentjes was Birzzle nooit opgevallen – en dat zou zonde zijn.

Doffe knal

Het speelveld van Birzzle is zeven vierkante vogels breed. Je begint het allereerste level met een toren van drie rijen vogels op elkaar. Op een steeds hoger tempo vallen nieuwe vogels vanaf de bovenkant van het scherm het speelveld in. Je werkt ze weg door minstens drie roze, blauwe, oranje, rode, paarse of groene vogels bij elkaar te zetten. Dan trillen en piepen ze, heb je nog even een moment om nog meer kleurgenoten op de groep te gooien en dan verdwijnt het stel met een doffe knal.

Het is de manier van verwisselen die Birzzle onderscheidt van de tientallen soortgelijke games die de App Store rijk is. Hier ruilen de blokjes niet van plaats, nee, je tilt de vogels echt op en zwiept ze naar de gewenste plek. Dat betekent in de praktijk dat je constant boogjes over het scherm tekent om de vogels te verplaatsen. Het werkt snel en nauwkeurig. Het aardige is dat je door deze handeling het gevoel hebt dat je de toren zelf in elkaar stapelt. Je verwisselt immers niet alleen een paar blokjes; je reorganiseert het veld zodat de goede kleuren bij elkaar staan.

Gekooide vogels en witte kip

Het gevoel dat je heer en meester bent over het veld, houdt echter niet lang stand. Al bij niveau vijf gaat het tempo in deze match-3 flink omhoog en valt de volgende rij vogels al sneller dan je lief is. Mocht je het goed doen en is de toren erg laag, dan duwt het spel ook een rij vogels het speelveld in aan de onderkant. Dat is minder oneerlijk dan het lijkt, omdat de nieuwe rijen er juist voor zorgen dat er weer combinatiemogelijkheden voor handen zijn. En als je één ding snel moet doen, dan is het wel combineren. Hoe groter de combinatie, hoe beter. Met vier vogels komt er een explosieve voor terug, met vijf krijg je er eentje die een kolom en een rij meeneemt als ie gecombineerd wordt en vogels die met meer dan vijf soortgenoten worden gecombineerd kunnen je leven redden.

Vanaf level 7 vallen er ook gekooide vogels in het veld. Die kun je niet verplaatsen en niet meteen verwijderen. Je moet ervoor zorgen dat er minstens twee andere gelijkgekleurden naast staan. Het boeltje ontploft dan en pas daarna is de gekooide vogel ontdaan van zijn kooi en fungeert hij als de andere fladderaars. Vanaf level 13 valt er opeens ook een nieuwe vogel naar beneden: de witte kip. Het laat zich raden dat het daardoor ook niet makkelijker wordt.

Het raam uitsmijten

Ontwikkelaar Enfeel heeft ervoor gekozen de speler niet te vermoeien met honderden levels waarvan alleen de laatste twee pittig zijn. Daarmee breken ze met de trend die door al die spellen als Call of Atlantis en The Crystals of Atlantis in stand is gehouden. In plaats daarvan is er één optie. Een pittig spelletje waarin je steeds bekwamer wordt, steeds sneller reageert en een steeds hogere score neerzet. Het werkt als een tierelier – al hebben de makers het wel héél hoog in hun bol. Er zijn Game Center-achievements die je pas krijgt als je niveau 60 haalt. Ter verduidelijking: ondergetekende en medespeler kwamen na tientallen sessies niet verder dan een derde daarvan.

Maar Birzzle houdt een rijke beloning voor de neus van de doorzetter: als je in level 20 komt, wordt er plots een tweede spelmodus vrijgespeeld: Ice Break. Die is ook écht anders. Er begeven zich dan maar een paar vogels in het speelveld. De rest bestaat uit ijsblokken die alleen weggaan door een ontploffing van de vogels. Daardoor kun je weer terecht bij vogels die daaronder in het ijs zijn verstopt en dat is noodzakelijk kwaad. Als je namelijk een tijdje niet combineert, roept de timer onherroepelijk een halt toe aan je jacht naar de highscore.

De eerste keren dat je Birzzle speelt, wil je de iPhone (of iPod touch) het raam uitsmijten omdat het zo ontzettend vlug moeilijk wordt. Als je voor het eerst in een succesvolle ‘flow’ zit, ontploffen de vogels al voordat je nog meer gelijken op de groep kan gooien. En voordat je met je ogen knippert, kukelt een nieuwe rij alweer naar beneden. Als het niet héél goed gaat, duurt een potje duurt zo’n 5 tot 15 minuten. En dat blijkt nou juist de perfecte speelduur. In het begin start je het spel nog eens in ongeloof op om te kijken of het écht zo lastig is. Later om te kijken of je de highscore kan verbeteren, dan om je waardering (brons, zilver, goud, platinum) op te hogen en dan… ben je verslaafd.

Onder de veren van het schattig klinkende en uitziende Birzzle schuilt een uitdagend match-3 spel waarin je originele zwiep-bewegingen maakt. Het tempo wordt zó snel opgevoerd dat je het spel in eerste instantie vervloekt. Dan speel je het nog eens. En nog eens. En nog eens. En ben je om. Birzzle is een onontdekte hoogvlieger voor de doorgewinterde diamantencombineerder.

Info: Birzzle

• Ontwikkelaar: Enfeel
  • Applicatie: Birzzle