App Review: DJ Rig richt zich op pro’s maar is uitermate toegankelijk

Review van de nieuwe dj-app van IK Multimedia, genaamd DJ Rig. De app is te gebruiken met de iRig Mix en levert een double deck cd/lp-speler met crossfader.
Jeroen Wienen - · Laatst bijgewerkt:

DJ RigOver iRig hebben we op iPhoneclub al regelmatig geschreven. Onder deze naam brengt IK Multimedia producten uit die gericht zijn op muzikanten met een iOS-apparaat. We publiceerden bijvoorbeeld een review van de iRig-microfoon. Deze keer heeft iRig iets nieuws op het gebied van apps, gericht op professionele dj’s. Kan de app DJ Rig zich meten met de dj-apps die nu al in de App Store te vinden zijn?

Kennismaking met DJ Rig

Als je een nummer voor het eerst hebt ingeladen duurt het volledig analyseren vrij lang. Wat wel fijn is, is dat het nummer vrij snel af te spelen is. Helaas kun je het nummer dan dus nog niet synchroniseren, maar dat is nogal voor de hand liggend. Wat wel vreemd is, is dat wanneer je meermaals op sync drukt, het nummer niet gelijk blijft lopen met het ander nummer, maar een aantal beats overslaat.

Wanneer je in je muzieklijst op zoek gaat naar een nummer wil dit de eerste keer nadat je de app hebt opgestart nog wel eens zorgen voor kleine haperingen in de afspelende muziek. Dit was in versie 1.0 veel erger -toen crashte de app zelfs vaak bij deze handeling- en is nu minimaal. Dit toont dat de ontwikkelaar bezig blijft met de app verbeteren.

Nadat je de app een tijdje hebt gebruikt en verschillende nummers hebt afgespeeld merk je dat het inladen van deze nummers plots veel vlugger gaat. Nummers die je al eens ingeladen hebt onthoudt hij grotendeels, waardoor je al voor het inladen het BPM kunt zien en de analyse van het nummer veel sneller gaat. Een andere manier is om de app je volledige iPod-bibliotheek te laten analyseren via instellingen. Er is overigens voor gekozen om Auto Play standaard aan te zetten. Dit houdt in dat wanneer je een nummer ingeladen hebt, het meteen begint af te spelen. Gelukkig is in het instellingen-menu deze onhandige keuze snel uit te schakelen.

Het jogwheel

Centraal in de app staat de ‘lp-speler’. Er is in deze app niet gekozen voor cd’s, maar om je nummers af te spelen alsof het lp’s zijn. Een van de gevolgen hiervan is dat wanneer je een liedje afspeelt en op de pauze-knop drukt, het geluid niet meteen weg is. Het nummer stopt dan door snel van tempo te verminderen en dan pas stil te staan. Dit duurt maar een fractie van een seconde, maar zorgt ervoor dat het nummer niet meteen weg is als je op pauze drukt.

Wanneer een nummer afspeelt en je geeft een ruk aan het wiel in tegengestelde richting, dan krijg je het geluid dat je verwacht bij een backspin. Dit geluid is in deze applicatie niet buitengewoon goed, maar voldoet. Wanneer je echter uit stilstand een ruk aan het wiel geeft, dan zal de lp ontzettend lang blijven draaien. Hierdoor hoor je, startend in erg hoog tempo, heel langzaam het nummer van tempo minderen, tot dat het uiteindelijk weer stilstaat.

In de app is tevens een in-app aankoop beschikbaar, waarmee je onder andere een digitale modus koopt. Het enige wat deze modus toevoegt is een digitaal uitziend jogwheel, in plaats van de lp die je eerst zag. Aan de functionaliteit verandert niks. Dat betekent dus dat je de beats van een nummer niet gelijk kan krijgen door te draaien aan de rand van het jogwheel in de app, zoals dat bij de meeste cd-spelers wél kan. Het is wel mogelijk het BPM tijdelijk aan te passen door op een plus of min naast het jogwheel te drukken, maar dit moet je dan met vlugge tikken doen, want als je de plus ingedrukt houdt, dan loopt het BPM snel op.

Samples, loops, effecten, equalizer en opnemen

Samples

De app bevat een flink aantal samples, die af te spelen zijn via verschillende pad-banks. Je beschikt over 4 banks met ieder 9 pads en dus 9 geluiden. Er zijn echter nog meer geluiden beschikbaar, die je aan iedere pad individueel kunt aanwijzen. Deze pads reageren snel en zijn naar eigen wens in te delen. Ook kun je zelf iets opnemen met de microfoon in je iPhone en aanwijzen aan een pad. Handig is hierbij dat eerst een metronoom 4 tellen aftelt, waardoor je een zo goed mogelijke sample kan opnemen. Door de in-app aankoop kun je tevens het aantal geluiden in deze sectie uitbreiden met 7 extra mappen met geluiden, zoals one shots en vocals.

Effecten

Ook met de effectenbak is niks mis. Standaard vind je in de FX-tab 6 effecten: Low pass, band pass, high pass, delay, stutter en phazer. Deze zijn nog aan te passen naar eigen wens. Helaas moet je voor de andere 6 effecten de in-app aankoop hebben gedaan en dat terwijl er toch behoorlijk populaire effecten zoals de flanger, reverb en crush inzitten.

De equalizer

Als je gebruik wilt maken van de EQ-sectie, waar je de lage, middel en hoge tonen kunt aanpassen, moet je de applicatie registreren bij IK Multimedia. Dit kost niks, maar je moet wel een account aanmaken, voorwaarden accepteren, je gegevens invullen en aangeven dat je geen nieuwbrief wilt ontvangen. Al mag je bij dat laatste ook ervoor kiezen dat wel te doen. Dit duurt al met al weer een paar minuten die je niet kunt besteden aan plezier hebben met de app. Ook door de in-app aankoop te doen ontkom je niet aan registreren om gebruik te maken van deze functionaliteit. Wanneer je de lage, middel of hoge tonen wegdraait dan heeft dit hoorbaar effect op het nummer, maar wordt deze niet helemaal eruit gefiltert. Desalniettemin is het effect voldoende.

Cue-points

In een nummer kun je 4 cue-points toewijzen. Je kunt deze heel nauwkeurig neerzetten door het jogwheel ingedrukt te houden en langzaam te draaien. Er zal dan ingezoomd worden op de beatgrid en zo kun je het cue-point precies goed neerzetten. Wat ook handig is, is dat op het jogwheel een stipje verschijnt waar het cue-point zich in het liedje bevindt. Dit is wel niet erg nauwkeurig, maar geeft een goede indicatie. Als een nummer stilstaat en je het cue-point wilt laten afspelen (bijvoorbeeld door het ingedrukt te houden) krijg je geen geluid te horen. Het zal alleen door gaan met spelen vanaf dat punt, als je op play drukt. Als een nummer zich al afspeelt gaat het wel direct door met afspelen vanaf dit punt.

De Loop-sectie

Wanneer je een loop, van bijvoorbeeld 4 tonen, aanzet, zal je waarschijnlijk al snel opvallen dat dit niet echt een loop van 4 tonen is. De loop die je onder de 1 vindt in de app loopt je nummer namelijk 4 tonen, een loop van 1 toon doe je door de loop 1/4 te kiezen. De loops zijn wel verder wel perfect en zijn snel aan te passen.

Opnemen

Opnemen gaat simpel in een speciaal menu onder een rode opnameknop. Nadat je een opname heb voltooid stopt de muziek meteen. Dat is jammer als je alleen een deel van je mix wilde opnemen en je daarna nog door wilt gaan. Verder gaat het opnemen snel en vloeiend. Exporteren kan via iTunes, e-mail of via Wi-Fi. Voordat het nummer geëxporteerd kan worden moet ‘ie weer eerst wel nog geoptimaliseerd worden door de app. Dit duurt voor een opname van 5 minuten ongeveer 2 minuten.

Geen iPad-versie, gebruik als single deck mogelijk

Op de mooie promo-shots is meerdere malen te zien hoe iemand muziek mixt met de app op 2 iPad’s, vaak in combinatie met IK Multimedia’s eigen iRig Mix. Ook op de pagina in de App Store kun je dit zien. Deze applicatie is echter ontworpen voor de iPhone en werkt dus ook alleen op de iPad als iPhone-versie. Een speciale iPad-versie is ook niet in de App Store te vinden, waardoor het adverteren met deze iPad’s een tikkeltje misleidend kan worden opgevat.

Wanneer je de app als single deck wilt gebruiken, zoals je bijvoorbeeld met een iPad vaak ziet, dan is het jammer dat je het BPM van nummers niet kunt bijstellen door aan de rand van het jogwheel te draaien. Dit gaat echter wel door de plus en min bij het BPM, zoals eerder gezegd. Een applicatie als MixMo heeft dat bijvoorbeeld wel in haar iPad-versie. Met de verkoop van de iRig Mix mikken ze net ook op het gebruik als single deck met een iPad. Het blijft echter mogelijk de app te gebruiken als double deck in combinatie met de iRig Mix.

Voor- en nadelen

Voordelen:

• Sync-functie synchroniseert de beats goed.
  • Accurate BPM-teller.
  • Blijft muziek afspelen wanneer je naar een andere app switcht of naar springboard gaat.
  • Erg complete app.

Nadelen:

• Soms haperingen in geluid tijdens zoeken, gebruik van effecten of inladen van andere track.
  • Toegevoegde waarde van in-app aankoop is magertjes.
  • Voelt beetje “volgepropt” door vele functies op kleine scherm.

DJ Rig profileert zich als professionele dj-applicatie en lijkt daarmee vooral te mikken op de professionele dj’s. De app blijkt echter vooral voor beginnende dj’s leuk speelgoed. Door de sync-knop kun je al snel een prima klinkend mixje maken, of je nou beginner bent of een gevestigde naam. Wat het belangrijkste is: de app werkt prima en voelt lekker aan. De app is daarom voor dj’s met iets meer ervaring ook zeker niet te verwaarlozen, want door de snelle reactietijd, handige lay-out en vele functies kunnen ook zij hier plezier aan beleven. Dat de app niet een half puntje hoger scoort ligt dan ook mede aan de relatief dure in-app aankoop en de benodigde registratie, alsmede aan de incidentele haperingen in het geluid.

Info: DJ Rig

• Ontwikkelaar: IK Multimedia
  • Applicatie: DJ Rig