Snapchat verdient nog geen geld aan gebruikers, maar zit wel te zoeken naar nieuwe inkomstenbronnen. Eén daarvan heeft te maken met stickers en locaties. Er loopt momenteel een test, waarbij Snapchat-gebruikers stickers kunnen verdienen als ze op een bepaalde locatie een foto maken. Ben je bijvoorbeeld in de buurt van Wall Street, dan kun je doen alsof het dollars regent. Ook op luchthavens, in populaire wijken en andere veelbezochte plekken zijn speciale stickers te verdienen. De app gebruikt de gps-positie van de iPhone om te bepalen of je de stickers en filters te zien krijgt.
Het is Snapchat’s eerste poging om lokale functies aan te bieden en het lijkt geknipt voor reclamedoeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het opplakken van een Big Mac-sticker als je een McDonalds bezoekt. Of dat je tijdens een concert een speciale fansticker kunt plakken. Snapchat bood onlangs tijdens het reclamefestival Cannes Lions voor het eerst een gesponsord filter aan: foto’s die tijdens de nachtelijke feestjes werden gemaakt kregen een bedrijfslogo en de tekst ‘Yes we Cannes’. Stickers met merknamen en gesponsorde filters kunnen op die manier zorgen voor de eerste inkomstenstroom voor Snapchat. Fastfoodketens zoals Taco Bell gebruiken Snapchat al om reclame te maken.
Snapchat heeft de dienst nog niet officieel aangekondigd, maar de eerste reacties lijken vooral positief. Mensen zijn verrast dat ze iets extra’s op hun foto kunnen plakken, ook al is dat bij Aziatische chatapps al de gewoonste zaak van de wereld. Soms is het niet meer dan een tekst, bijvoorbeeld ‘Manhattan’, ‘Broadway’ of ‘Brooklyn’, andere filters zijn wat ingrijpender, zoals die met de dollarbiljetten. Er zijn ook filters die met een evenement te maken hebben, bijvoorbeeld Gay Pride.
Misschien zoekt Snapchat niet alleen naar geldbronnen, maar ook naar manieren om zichzelf relevant te houden, nu ze de hete adem van Facebook’s Slingshot in de nek voelen. Er wordt flink nagedacht over nieuwe functies. Zo voegden ze kortgeleden nog de functie Our Story toe, waarmee je tijdens concerten en live-evenementen in contact blijft met een groep vrienden.
De nieuwe filters zijn te vinden in het instellingenmenu van Snapchat. Via de optie ‘Additional Services > Manage’ kun je de filters inschakelen. Maar de filters zijn maar bij een beperkt aantal gebruikers te zien en alleen als ze zich op een bepaalde locatie bevinden. Voorlopig lijken die locaties zich vooral in de VS te bevinden.
Snapchat
