LEGO Harry Potter voor iPhone is betoverend leuk (review)

LEGO Harry Potter is de eerste LEGO-game op de iPhone. In deze game speel je Harry Potter, die zich op Hogwarts Castle door de eerst vier jaren probeert te slaan.

harry potter openingJe hebt lekker en lekker. Chocolade is lekker, ijs ook. Chocolade mét ijs is super. Maar soms lijkt een combinatie van twee lekkers een beetje vreemd. Zoals bij LEGO Harry Potter. Waarom zou je die twee in hemelsnaam willen combineren? Nou, omdat het lekker is! Viel een vorige combinatie van een franchise (Batman) met LEGO op de iPhone nog wat tegen, deze keer is duidelijk dat men wél het goede recept heeft gevonden. LEGO Harry Potter is namelijk in alles smullen.

De game is gebaseerd op de eerste vier boeken van Harry Potter en beslaan de eerste vier jaren op Hogwarts met een paar korte fragmenten die daar aan vooraf gaan, zoals de bekende uilbrieven die Harry’s selectie voor de toveruniversiteit aankondigen. Het spel volgt het boek en de film in vogelvlucht en veel details worden overgeslagen. Toch zijn de meeste memorabele momenten opgenomen in het spel en heb je al snel het gevoel dat je écht het avontuur van Harry opnieuw beleeft.

Prima besturing

harry-potterHoewel de besturing in het begin af en toe wat stroef aanvoelt, omdat je steeds met je vingers over het scherm moet bewegen, went dat al snel. Na een paar levels merk je dat de touch-besturing prima werkt en opvallend veel beter is dan in veel andere avonturengames die je zonder fysieke knoppen speelt. Het is een goede zet dat je je personage gewoon beweegt door met je vinger over het scherm te slepen. Personages reageren snel en goed op wat je van plan bent, waardoor je lekker opgaat in het spel.

Sfeervolle beelden

De prima besturing wordt aangevuld met prachtige beelden die zorgen voor een uitstekende sfeer. Details zien er bijzonder levend uit. Speel je de game op een iPhone 4, dan kun je genieten van alle pracht die het spel te bieden heeft. De mooie beelden worden versterkt door de leuke LEGO-sfeer. Alle poppetjes en animaties zien er LEGO-schattig uit, zonder dat het spel overigens kinderachtig wordt. Ook volwassenen die houden van cartoons zal de stijl van deze game zeker aanspreken.

[flickr]set:72157625454318596[/flickr]

Veel afwisseling

Het spel is opgebouwd uit vele levels van zo’n vijf tot vijftien minuten speelduur. Dat is direct een klein nadeel van het spel, want je kunt niet overal opslaan. Soms zul je daardoor wat van je voortgang kwijt kunnen raken, maar gelukkig is dat nooit heel erg veel. De levels bestaan meestal uit wat rondwandelen en verzamelen van LEGO-blokjes, dat wordt afgewisseld door allerlei opdrachtjes of puzzels. Los je die goed op, dan speel je bijzondere items vrij die je weer helpen bij het opbouwen van verzamelingen of het unlocken van extra’s. Al vanaf het begin is de afwisseling in de levels heel groot en zo blijft het spel steeds boeiend. Het ene moment zoek je een toverstok uit, even later wandel je door Hogwarts of leer je een bezem bedienen.

Het blijft leuk

Leuk is dat je na het afsluiten van een level steeds terug kunt om extra zaken te verzamelen of vrij te spelen. Kom je verder in het spel, dan leer je extra toverspreuken of je speelt extra personages vrij, waarmee je in de eerder gespeelde levels extra’s kunt verzamelen. Door deze opzet kun je het spel lekker lineair volgens de verhaallijn uitspelen, maar je kunt ook eindeloos terug naar oude levels, om alle extra’s op te speuren. In het begin van de game is het spel nog vrij eenvoudig en vlieg je snel door de levels heen. Na verloop van tijd worden de uitdagingen echter wat groter en is het minder makkelijk om een level snel uit te spelen.

harry potter 2LEGO Harry Potter is ongekend uitgebreid voor een spelletje op de telefoon en kan zich prima meten met uitgebreidere games van handheld gamedevices zoals de PSP of DS. Hier is geen sprake van een uitgekleed en eenvoudig spelletje; voor minder dan €4 krijg je een compleet en uitgebreid spel aan dat op de andere handhelds zeker tien maal zoveel kost. Tel daar bij op dat de game ongekend uitgebreid is, lekker speelt en er prachtig uitziet. Er is dan ook geen toverspreuk voor nodig om te begrijpen dat LEGO Harry Potter één van de allerleukste games is die de laatste tijd in de App Store is verschenen.

Info: LEGO Harry Potter

• Ontwikkelaar/uitgever: Warner Bros. Entertainment
  • Applicatie: LEGO Harry Potter