iPhone groeit in populariteit bij lage inkomens

Onderzoeksbureau comScore ziet de populariteit van de iPhone bij lager betaalde bevolkingsgroepen groeien met 48%. Dat cijfer ligt veel hoger dan de algemene groei van 16%. Het zou te maken kunnen hebben met de veelzijdigheid van de iPhone.

iphone 199The Wall Street Journal schrijft dat gezinnen die het niet al te breed hebben, steeds vaker overstappen op de Apple iPhone. Ze doen dat om de kosten van een aparte breedbandabonnement te besparen en omdat ze geen geld hebben om meerdere losse apparaten zoals mp3-spelers te kopen. Het blijkt uit een onderzoek van comScore, dat vandaag zal worden gepubliceerd. Gezinnen die minder dan modaal verdienen zijn de snelst groeiende groep iPhone-kopers, vooral sinds de iPhone 3G in juli op de markt kwam, omdat die snelle internettoegang heeft.


Volgens Mark Donovan, senior analist bij comScore doet de iPhone dienst als Zwitsers zakmes: consumenten die weinig te besteden hebben gebruiken het als telefoon, muziekspeler, camera en internetapparaat – precies de functies waarvoor de iPhone bedoeld is. Mensen die van een beperkt budget moeten rondkomen of zich maar één gadget kunnen veroorloven, zijn met de iPhone goed af. Bij huishoudens die tussen $25.000 en $50.000 per jaar verdienen nam het iPhone-bezit tussen 1 juni en 31 augustus toe met 48%, terwijl de groei in de totale markt maar 21% was. Natuurlijk zijn er meer mobiele telefoons waarmee je kunt internetten, maar die waren heel wat minder populair dan de iPhone: het bezit onder lagere inkomensgroepen groeide maar 16% – een heel verschil met de 48% groei van de iPhone. De minder gefortuneerde burgers maakten ook meer gebruik van de mobiele browser en onderweg naar muziek luisteren.

comScore meet de maandelijkse veranderingen in gedrag onder 33.962 Amerikaanse mobiele telefoongebruikers. Eind augustus waren er in de VS 2,6 miljoen iPhone-gebruikers en dat is 1% van het totale aantal mobiele bellers. De groep met lagere inkomens bestaat voor een groot gedeelte uit gepensioneerde vrouwen en consumenten tussen 25 en 34 jaar oud. Dit is een groep die toch al minder geneigd is om een breedband-abonnement thuis af te sluiten, dus wellicht dat de trends (minder belangstelling voor breedband thuis, meer belangstelling voor de iPhone) elkaar versterken.

The Wall Street Journal denkt dat de groeiende populariteit van de iPhone onder lagere inkomens ook iets met de prijs te maken kan hebben. Door het lagere prijskaartje van $200 lijkt de iPhone 3G voor meer mensen betaalbaar, ook al betalen ze er door de hogere 3G-abonnementskosten op langere termijn meer voor dan voor de eerste generatie iPhone.

Informatie

Laatst bijgewerkt
30 oktober 2008 om 10:24
Categorie
Achtergrond

Reacties: 10 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.