Magazine Scootr probeert het nu op de iPad

Scootr is een magazine dat in april 2011 voor het eerst als app op de iPad verschijnt. Daarvoor verscheen het twee keer in de schappen van scooterspeciaalzaken.

Scootr Magazine voor iPad coverVorig jaar legde de kleine uitgeverij Diseno twee nummers van hun magazine Scootr neer in scooterspeciaalzaken over het hele land. De verwachting was dat adverteerders wel zouden komen, maar die bleven uit. Nu probeert Scootr het nog eens, maar dan op de iPad. Het sinds gisteren te downloaden lente 2011-nummer is opeens in het Nederlands én Engels te lezen en artikelen zijn verrijkt met filmpjes. Een behoorlijke overstap dus. “Voor ons is het voordeel dat het magazine niet meer gedrukt en gedistribueerd hoeft te worden. Dat zijn de grootste kostenposten voor een uitgever”, legt mede-uitgever Martin de Ruiter ons uit.


Praten we hier over het eerste nummer van het nieuwe Scootr of over een remake van de vorige nummers?
“Dit is de eerste iPad-uitgave waarin we content uit eerder verschenen papieren edities hebben gebundeld en aangevuld met nieuwe media. De voordelen van een magazine op de iPad zijn dat je content kan toevoegen die in een papieren editie onmogelijk is. Filmpjes, direct toegang tot internet. De lezer bepaalt nu zelf hoe diep hij in het magazine gaat. Bekijkt hij alle hotspots, bijvoorbeeld? Lezen wordt beleven.”

Dit nummer ligt dus niet in de scooterspeciaalzaken?
“Nee, dit is eigenlijk een test om te kijken of we over gaan op alleen digitaal of wellicht in het najaar ook weer op papier verschijnen. De scooterspeciaalzaken willen het heel graag op papier hebben, maar de goedkope mogelijkheden van adverteren in een digitale versie spreekt ze ook erg aan.”

Op welke manier willen jullie adverteerders naar de iPad-app trekken, via conventionele advertentieruimtes of via, bijvoorbeeld, iAds?
“We gaan proberen om eerst op de conventionele manier adverteerders te trekken. Dan hebben we het over scooterzaken die voor bijvoorbeeld 175 euro een blok kunnen reserveren met foto, tekstje, gegevens en een link naar hun site. De scootermerken zelf zijn niet zo happig op adverteren. Vespa adverteert bijvoorbeeld helemaal niet maar doet aan product placement en schenkt scooters aan BN-ers.”

Scootr Magazine voor iPad test

Denken jullie dat er een grote overlap is tussen het iPad- en scooterpubliek?
“Scooters worden veel gekocht door mensen in de leeftijd van 25 tot 40 jaar. Een Vespa is een gadget en een mode-accessoire. Wie hier gevoelig voor is, heeft vaak ook een iPad.”

‘The magazine is Dutch but it’s in English’, kopt de eerste recensie in iTunes…
“Wij hebben met Finance Magazine, een iPad-magazine dat we in opdracht hebben gemaakt, gezien dat deze veel in het buitenland wordt gedownload. Puur vanwege de internationale naam. Finance Magazine is geheel in het Nederlands en toch hebben zo’n 1.500 Amerikanen het gedownload. Om deze groep downloaders tegemoet te komen hebben wij Scootr in twee talen opgemaakt. De linkerkolom op een pagina is Nederlands, de rechterkolom is Engels. We hebben ook aparte hotspots voor Engelse en Nederlandse lezers. En nu maar hopen dat we een graantje meepikken in het buitenland.”

We wensen jullie er veel succes mee.
“Bedankt. Het is een titel waar we graag verder mee willen. Niet eens zozeer commercieel gezien, maar puur omdat het hartstikke leuk is om bijvoorbeeld de tests te doen.”

Downloaden: Scootr (€1,59)

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.