T-Mobile: ‘iPhone tethering-abonnement voorlopig geen prioriteit’

T-Mobile is niet van plan op korte termijn een tethering-abonnement voor de iPhone in te voeren. Dat zei directeur Bart Weijermars in een interview met iPhoneclub tijdens Mobile World Congress.

iphone tetheringEven leek het erop dat tethering op de iPhone in Nederland officieel geïntroduceerd zou worden. Een carrier-update van T-Mobile voegde halverwege januari de tethering-optie toe aan het instellingenmenu van de iPhone. Dat bleek niet helemaal de bedoeling: T-Mobile bood excuses aan en liet de optie in een nieuwe carrier-update weer weghalen. En het bijbehorende tethering-abonnement? Dat komt er voorlopig niet, zegt Bart Weijermars, algemeen directeur van T-Mobile Nederland. “We hebben andere prioriteiten.”

Tethering houdt in, dat je op de iPhone je 3G-verbinding kunt delen, zodat je op je laptop overal kunt internetten en niet afhankelijk bent van hotspots. Sinds iPhone OS 3.0 staat Apple het toe om tethering op de iPhone te gebruiken, maar om dat officieel te doen heb je wel een instellingenbestand van je operator nodig. Sommige operators stellen die beschikbaar, T-Mobile (nog) niet.

Gevraagd hoe het nu staat met tethering op de iPhone, reageert Bart Weijermars:

Ik lees af en toe over updates die blijkbaar live gezet worden. Maar goed, we hebben op korte termijn geen plannen om iPhone-tethering te gaan introduceren.

Omdat het niet interessant is?

Er zijn een paar redenen voor. Enerzijds moeten we gewoon keuzes maken waar we onze resources in steken, in termen van productinnovatie en andere ontwikkelingen die we moeten doen. Dat betekent dat het niet op korte termijn op ons lijstje staat.

Heeft het ook te maken met de extra druk op het netwerk?

Extra druk op het netwerk vind ik niet erg, zolang het in verhouding is met wat klanten ervoor betalen. Ik ben niet tegen tethering of iets dergelijks, als dat een betaalde variant is. Extra druk is misschien voor de technische mensen van ons netwerk een uitdaging, maar wij leven ervan om te zorgen dat mensen zoveel mogelijk mobiel internet gaan gebruiken. Zolang dat in verhouding staat tot de opbrengsten en als dat dan een betaalde optie zou zijn… hoe meer gebruik, hoe beter. Het is aan ons dan om ervoor te zorgen dat er voldoende capaciteit is om dat allemaal aan te kunnen.

Is juist die capaciteit door de iPhone niet een knelpunt geworden?

Nee, we verkopen tegelijkertijd natuurlijk ook laptopsticks, die net zo hard data gebruiken als je met iPhone-tethering zou hebben. Dat is denk ik nog veel intensiever gebruik, dan je met iPhone-tethering hebt. Dus dat is niet een afweging, die daar achter zit. Kijk, wij willen natuurlijk dat mensen zoveel mogelijk mobiele applicaties en mobiel internet gebruiken en wij moeten ervoor zorgen dat ons netwerk groot genoeg is. Dit jaar gaan we gigantisch investeren in 3G, meer dan we in voorgaande jaren gedaan hebben, om de groei bij te houden en te zorgen dat we het netwerk nog breder beschikbaar hebben. Daar zitten een hoop technische uitdagingen bij. We willen mensen niet gaan beperken in het gebruik, omdat we het met het netwerk niet aankunnen. Dat zou het slechtste zijn wat we kunnen bereiken.

Wat is dan, behalve ‘we willen het niet’, een andere reden om het niet te doen?

Omdat we met een heleboel andere dingen bezig zijn. We hebben net een nieuwe Relax geïntroduceerd, om maar wat te noemen. Maar het heeft niet de prioriteit ten opzichte van andere dingen die we aan het doen zijn. Dat is vervelend misschien. We hopen dat we ook een hoop andere dingen aan gebruikers kunnen bieden, zoals de eenjarige abonnementen.

Dit is het derde en tevens laatste artikel over het interview dat we met Bart Weijermars tijdens Mobile World Congress hadden. Eerder kon je lezen over T-Mobile’s plannen om een locatie- en navigatiedienst aan te bieden en de verkoop van iPhones.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 februari 2010, 10:20
Categorieën iOS, Providers

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.