NS Zitplaatszoeker op meer trajecten
De zitplaatszoeker van NS werd in april 2018 geïntroduceerd en werkt op basis van sensoren. Die zitten overigens niet in de stoelen verwerkt, maar ze meten het gewicht per rijtuig zodat duidelijk is of er veel of weinig mensen in zitten. Volgens NS is de proef op het traject Arnhem-Den Bosch een succes en is nu het moment gekomen om dit stapsgewijs uit te breiden naar meer trajecten, om te beginnen in het gebied tussen Den Haag en Schiphol, Utrecht en Nijmegen en Hoorn en Sloterdijk. In 2020 moet de app voor vrijwel alle treinen de zitplaatszoeker ondersteunen.
Op deze trajecten werkt de zitplaatszoeker nu:
- Alkmaar – Sloterdijk (IC)
- Hoorn – Sloterdijk (IC)
- Den Haag HS/Den Haag C. – Heemstede Aerdenhout/Schiphol (IC)
- Dordrecht – Breda – ’s Hertogenbosch – Nijmegen (SPR)
- Nijmegen – Arnhem (SPR)
- Utrecht – Nijmegen (IC)
- Utrecht – Eindhoven – Venlo/Heerlen/Maastricht (IC)
- ’s Hertogenbosch – Oss (SPR)
Druktemeting op basis van gewicht
“Alleen op de spoortrajecten waar nog geen sensoren zijn, kan dit nog niet”, meldt een woordvoerder van NS naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. “Dit jaar wordt de zitplaatszoeker in ieder geval beschikbaar voor de sprinters en intercity’s. Volgend jaar is de bedoeling dat er landelijke dekking is.” Tot die tijd kun je in de NS Reisplanner-app ongeveer zien welke treinen het drukst zijn, dankzij de al sinds 2013 bestaande druktemeter. Dit gebeurt op basis van gemiddelden en historische data.
Ook treindrukte meten met CO2
De zitplaatszoeker gaat echter een stap verder: aan de hand van de stoplichtkleuren groen, oranje en rood kun je zien hoe druk het in werkelijkheid is. Het idee is dat reizigers beter gaan spreiden over de trein, zodat meer mensen kunnen zitten. NS wil op een later moment ook het klimaatsysteem in de trein gebruiken om een schatting te maken hoeveel mensen er aanwezig zijn in een treinstel. Dit gebeurt door de hoeveelheid CO2 te meten.
De sensoren die nu worden gebruikt voor de zitplaatszoeker zijn eigenlijk bedoeld voor het goederenvervoer, om op basis van gewicht te kunnen afrekenen. Maar ze kunnen nu handig op een andere manier worden toegepast.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Bellen via de browser: 'Webversie WhatsApp krijgt optie voor (video)bellen' (29-04)
- WhatsApp gaat spraakberichten vernieuwen: dit verandert er (28-04)
- WhatsApp vanaf nu met extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (23-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Instagram brengt Edits-app uit: nieuwe videobewerker voor content creators (en dit kun je ermee) (23-04)
Ben door de sneeuw laatst maar weer eens met de trein gegaan ipv de motor. Kunnen beter staanplaatsen aan gaan geven.
Slecht weer, veel mensen met de trein. Wat doet de NS, oude kortere treinen inzetten ipv dubbeldeks die niet rijden.
De sensor is een aardig idee maar zie, als ik met de trein ga, ook tassen en koffers op de stoelen staan. Hoe gaat dat werken dan?
is ook gewicht in het treinstel
Heb liever dat ze aangeven in welke wagons er nog de meeste zitruimte is. Dat zorgt voor betere spreiding van mensen over een trein. Maak nu regelmatig mee dat sommige treindelen veel voller zijn dan andere.
@HaJee: Volgens mij heb jij t artikel niet gelezen want daar gaat dit precies over
Echt briljant om dat via het gewicht te gaan meten 😄. Heel leuke innovatie!
Slechte innovatie, hopelijk mislukt dat spreiden, ik zit nu elke dag heerlijk in het meest rustige deel van de trein 😜
Maar serieus vraag ik me af of dit helpt. Veel mensen zijn gewoon lui en stappen allemaal in bij het deel dat uitkomt bij de (rol)trappen en hebben geen zin om een stukje te lopen. Zelfde met al die automobilisten die rondjes blijven rijden op het parkeerterrein om een plekje te bemachtigen bij de ingang terwijl de rest van het parkeerterrein nog leeg is.