iPhone is marketinginstrument voor mobiele operators

Consumenten zijn steeds minder trouw aan de mobiele operator. Als ze klanten willen binnenhalen en vasthouden, moeten ze klanten trekken met een must-have toestel, zoals de iPhone.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

marketing-strategy-win-new-clients.jpgOver een paar weken is de iPhone in de VS exclusief via AT&T te koop. De concurrent zet zich schrap en neemt alvast maatregelen. Zo reduceerde Sprint Nextel de prijzen van muziekdownloads van een schandalige $2,50 naar $0,99 per nummer en probeert klanten lekker te maken met een reeks muziektelefoons. Verizon wil klanten overhalen met een proefperiode van 30 dagen. Blijkbaar zijn er veel klachten over de sterkte van het netwerksignaal.

De iPhone brengt wel iets teweeg in de mobiele telefoonmarkt: consumenten zijn eerder trouw aan het merk Apple dan aan de mobiele operator. Wie de iPhone in het assortiment heeft, heeft daarmee een sterm marketinginstrument in handen. Klanten zijn gedwongen om over te stappen als ze de iPhone willen hebben.
De binding met de carriers neemt af; in plaats daarvan probeert AT&T binding via het toestel teweeg te brengen. Nu heeft AT&T (voorheen Cingular) eigenlijk niets te klagen, want ze hebben de meeste klanten in de VS. De nummers twee en drie (Verizon en Sprint) proberen met leuke aanbiedingen de aandacht af te leiden van de iPhone en van AT&T. Er zijn weinig toestellen of diensten die de kracht hebben om mensen te laten overstappen. De iPhone heeft dat wel. Tegelijk zal de iPhone volgens Gartner-analist Tole Hart een halo-effect met zich meebrengen: ook mensen die geen iPhone willen hebben zullen naar AT&T overstappen vanwege het coole imago. Wil AT&T ook groot worden in de muziekbusiness, dan zullen ze naast de iPhone nog meer muziektelefoons moeten uitbrengen en het verkoopmodel veranderen, net als Sprint en Verizon dat moeten doen. Door de iPod zijn mensen gewend geraakt aan goedkope en makkelijke sideloading (downloaden op de desktopcomputer en vervolgens overzetten naar de muziekspeler). Bij mobiele telefoons moet dat ook mogelijk zijn. Maar een makkelijke downloaddienst is niet genoeg, er moeten ook telefoons komen met iPhone-achtige eigenschappen, zoals een flinke opslagcapaciteit.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 februari 2013, 16:38
Categorie Providers

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.