Investeringen in iPhone start-ups: een markt van 100 miljoen

Chubby Brain heeft een onderzoek gedaan naar de investering in iPhone applicaties en is uitgekomen op 100 miljoen dollar. Dit verdeeld over 17 start-ups. Om de koste te winnen als developer is niet zo rooskleurig zoals in het voorbeeld beschreven.
Mike van Hoenselaar - · Laatst bijgewerkt:

dollar signs in your eyesChubby Brain, een onderzoeksbureau voor start-ups, heeft een onderzoek gedaan naar de investeringen die gedaan worden in nieuw gestarte ontwikkelbureau’s, nieuwe applicatie-ideëen of ontwikkelaars. Ze hebben een database van startups aangelegd, waaruit blijkt dat er in 17 iPhone-applicaties maar liefst $102.49 miljoen is geïnvesteerd. Voor velen is de iPhone de kip met de gouden eieren. Het is dus niet gek dat grote kapitaalbedrijven of andere investeerders zeer in deze markt geïnteresseerd zijn. De vraag is natuurlijk hoeveel van die investeringen ook daadwerkelijk terugkomen bij deze bedrijven en hoeveel ze opleveren (ROI). Er zijn inmiddels meer dan 60.000 applicaties in de App Store, waarvan het maar afwachten is welke succesvol worden.

Geluk speelt een rol, maar ook het feit of je op de juiste websites wordt genoemd of onderscheidend genoeg bent dat iPhone- of iPod touch-gebruikers onderling applicaties bij elkaar aanprijzen.

Chubbybrain databreakdown iPhone investments

Investeerders zoeken meestal naar een ROI van een factor 10 tot 15. Als een bedrijf een investering van 102 miljoen zou doen in een iPhone-bedrijf of idee en een applicatie zou voor deze investeerder 510 miljoen opbrengen, dan is er nog maar sprake van een factor 5. De gemiddelde applicatie kost €1,59 en als we er even van uitgaan dat de ontwikkelaar elke maand een nieuwe applicatie uitbrengt, dan zullen alle twaalf applicaties 77.272.727 keer verkocht moeten worden. De opbrengst per download voor de ontwikkelaar is dan €0,55 per applicatie (Apple krijgt zoals je weet de andere 30% van de verkoopprijs en de verhouding tussen ontwikkelaar en investeerder is 50/50).

Als we gaan kijken hoeveel applicaties een startup moet maken als we uitgaan van 100.000 downloads per applicatie dan komen we via een ongeveer zelfde rekensom uit op 9273 applicaties. Zou je dan nog steeds uitgaan van 1 applicatie per maand, dan zou het bedrijf 65 jaar bezig zijn om de investering terug te verdienen.

Zelfs als iPhone-fan is het moeilijk te geloven dat een investering van 102 miljoen daadwerkelijk 510 miljoen zou opbrengen. Natuurlijk zijn er ook succesvolle verhalen. Natuurlijk doen deze bedrijven het ook om naamsbekendheid. Maar de berekening laat alleen harde cijfers zien. Dat het (nog) niet makkelijk terugverdienen is van een investering in een start-up. De grens om applicaties te maken is nu gewoon laag, de prijzen van de applicaties zijn gemiddeld gezien niet hoog, de optie voor in-app betalingen zijn nog te gering en de abonnementen op applicaties zijn er nog vrijwel geen. De enige die er wel flink geld aan verdient is Apple zelf. Heb je zelf succesverhalen of statistieken? Deel ze hieronder!

Het volledige iPhone startup-rapport van Chubby Brain is erg interessant om te lezen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 1 november 2009, 23:30
Categorie Apps

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.