Het verhaal achter X-Plane: 7 dagen zweten op het Apple-hoofdkwartier in Cupertino

Apple had voor het Let's Rock-evenement een aantal leuke games nodig. De ontwikkelaars van Laminar Research kregen een week om op het hoofdkwartier van Apple de flightsimulator X-Plane te maken. Maar Jobs vond het spelletje uiteindelijk te sloom.

x-plane flight simulatorLaminar Research, de ontwikkelaars van het flightsim-spel X-Plane 9, vertellen in een blogpost over hun ervaringen met Apple. Hoe verschillend kan het gaan? De ene ontwikkelaar klaagt over gebrek aan communicatie en eindeloze procedures terwijl Laminar meteen een enthousiaste medewerker aan de lijn krijgt en op het hoofdkwartier van Apple wordt onthaald.

Op 1 september belde de ontwikkelaar Apple om te zien of het mogelijk was om een flightsimulator voor de iPhone uit te brengen. Een enthousiaste medewerker (“Yes!”) aan de andere kant van de lijn leidde ertoe dat de ontwikkelaars binnen no-time op het Apple HQ in Cupertino zaten, om in 7 dagen een iPhone-versie van X-Plane uit te brengen. Het Let’s Rock-evenement kwam eraan en Apple wilde tijdens het evenement iets moois laten zien: een flightsimulator!

De ontwikkelaars hadden nog geen ervaring met het ontwikkelen voor de iPhone en het was onzeker of het überhaupt haalbaar was. Maar Steve Jobs wilde binnen 7 dagen een aantal applicaties hebben om te laten zien tijdens de keynote en dan wil iedereen wel een tandje hoger gaan om alles op tijd af te krijgen. Uiteindelijk werd X-Plane niet gedemonstreerd tijdens de keynote omdat Jobs het spel niet snel genoeg vond. Maar de ontwikkelaars hebben nu wel in sneltreinvaart een game gemaakt waarop ze verder kunnen bouwen.

Afraffelwerk? Dat zul je zelf moeten beoordelen: het spel is nog lang niet compleet maar er zijn plannen genoeg om het verder uit te breiden. Hoe irrationeel het publiek kan reageren blijkt uit een aantal reacties die de ontwikkelaars op hun website hebben gezet. Het toppunt is een ‘reviewer’ die het spel de laagst mogelijke waardering gaf omdat X-Plane op de politiek incorrecte datum van 11 september in de App Store was verschenen. Terwijl de ontwikkelaars het op 8 september al bij Apple hadden ingeleverd.

Meer info: X-Plane website

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 september 2008, 12:21
Categorie Apps

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.