Er is momenteel een conflict gaande tussen de ontwikkelaar van de Dash-app en het App Store-team. Vorige week werd de ontwikkelaarsapp Dash uit de App Store verwijderd, omdat er volgens Apple sprake was van App Store-manipulatie. De ontwikkelaar zei van niets te weten en tastte in het duister waarom zijn ontwikkelaarsaccount stopgezet was en de Dash-app uit de App Store verwijderd was. Wat is hier nu precies aan de hand?

Dash verwijderd vanwege neppe App Store-reviews
Vorige week had de ontwikkelaar van de Dash-app een verzoek ingediend bij Apple om zijn individuele ontwikkelaarsaccount om te zetten naar een bedrijfsaccount. Echter werd zijn account al snel gesloten en de apps verwijderd. De ontwikkelaar dacht nog dat dit bij het migratieproces hoorde, maar al snel bleek dit niet het geval te zijn. De ontwikkelaar zei van niets te weten, maar nu blijkt hoe de vork in de steel zit. Tegenover The Loop laat Apple weten dat ze al twee jaar met de ontwikkelaar bezig zouden zijn om de problemen op te lossen. De ontwikkelaar zou beschikken over twee accounts met 25 apps en meer dan duizend neppe beoordelingen. Het zou gaan om zowel positieve reviews voor eigen apps als negatieve reviews voor concurrerende apps. De ontwikkelaar zei niet betrokken te zijn bij deze frauduleuze zaken.
De ontwikkelaar heeft na Apple’s verklaring via een blogpost laten weten wat er aan de hand is. Ongeveer drie tot vier jaar geleden, heeft hij een familielid geholpen met het opzetten van een ontwikkelaarsaccount. Deze werd betaald via zijn eigen creditcard. Ook heeft hij haar testhardware gegeven die de Dash-ontwikkelaar niet langer nodig had. Nu blijkt dat zijn eigen account en die van het familielid volgens Apple aan elkaar gekoppeld waren. Dit tweede account was dus betrokken bij reviewmanipulatie, waarna zijn eigen account ook gesloten werd.
Apple stelt oplossing voor, ontwikkelaar niet akkoord
De ontwikkelaar zegt dat Apple twee dagen na het sluiten van zijn account, contact met hem opgenomen had. Hij geeft aan dat hij nooit op de hoogte gesteld is van frauduleuze activiteiten voordat zijn account stopgezet was. Apple gaf wel een suggestie om de problemen op te lossen. Volgens de ontwikkelaar kon Apple het account weer activeren, zodra hij een blog post schreef waarin hij toegeeft dat hij iets verkeerds gedaan zou hebben. Uiteindelijk was zelfs Phill Schiller, hoofd van onder andere de App Store, betrokken bij het conflict.
De ontwikkelaar ging niet akkoord met dit voorstel, omdat hij zelf zegt niks verkeerd gedaan te hebben. Op zaterdag zou Apple vervolgens akkoord gegaan zijn als de ontwikkelaar via een blogpost zijn eigen verhaal zou doen, waarna het account eventueel weer geactiveerd zou worden. De Dash-ontwikkelaar heeft vervolgens een conceptversie van zijn verhaal naar Apple gestuurd, maar heeft daarna niks meer van Apple vernomen. Het laatste telefoongesprek tussen Apple en de ontwikkelaar is te beluisteren op de Dash-website.
Omdat de ontwikkelaar nog niks heeft vernomen van Apple, lijkt het er op dit moment niet op dat de Dash-ontwikkelaar zijn account nog terug krijgt, waardoor de Dash-app voorlopig niet meer terug zal keren in de App Store. De Mac-versie is nog wel gewoon te downloaden, maar alleen via de Dash-website.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Bellen via de browser: 'Webversie WhatsApp krijgt optie voor (video)bellen' (29-04)
- WhatsApp gaat spraakberichten vernieuwen: dit verandert er (28-04)
- WhatsApp vanaf nu met extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (23-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Instagram brengt Edits-app uit: nieuwe videobewerker voor content creators (en dit kun je ermee) (23-04)
Rare zin, maar ik interpreteer het dat Dash zijn verhaal mag/moet doen, waarna het account weer wordt geactiveerd.
Waarna je een paar regels verder het volgende leest..
Misschien zie ik het verkeerd, maar als hij z’n verhaal doet (in alle eerlijkheid) dan krijgt hij zijn account weer terug. Ik zie daarom niet in waarom het lang zou kunnen duren voordat hij zijn account weer terugkrijgt?
@Sander Schaeffer: Hij had een conceptversie van zijn verhaal naar Apple gestuurd, maar hij heeft hier dus nog niks op gehoord. Gezien de reactie van Apple tegenover onder andere The Loop, lijkt het er dus niet op dat het account snel weer vrijgegeven wordt.
Klinkt wel een beetje als “ik ben te laat omdat de brug open stond” verdediging. Het is toch wel een beetje krom allemaal dat, als Apple zegt dat ze al twee jaar bezig zijn om het probleem op te lossen en de ontwikkelaar stelt dat het gaat om een familielid die per ongeluk aan hem gekoppeld was. Praten of mailen die familieleden niet met elkaar? Ik bedoel, ze zijn familie en doen dezelfde business. Meneer heeft voor z’n familielid de boel ingericht. Lijkt me niet meer dan redelijk om aan te nemen dat hij ook wel eens assisteert bij het oplossen van een technisch probleempje. Als Apple al twee jaar praat met dat familielid, zal deze dan niet met de ontwikkelaar van Dash bespreken, op z’n minst terloops, dat hij een issue met Apple heeft?? Vind het zaakje een beetje stinken.
Exactly my thoughts.
Ik zou even mijn familielid aankijken en alle inlogs en zo terugvragen en de account opheffen.
Get your own account!
Zoiets als je auto geven aan een neefje, niks overzetten op naam en dan verbaasd zijn als je wordt aangesproken als er een overval mee wordt gepleegd.
Redactie; het vervoegen van nep naar neppe staat een beetje goedkoop. Wat is er mis met ‘nep account’?