Apple driemaal in top 10 van Nederlandse merkenindex

Volgens de merkenindex van Coosto staat Apple driemaal in de top 10 van merken met de meeste impressies op Twitter.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

nederlandse-merken-coostoCoosto is een Nederlandse merkenindex, waarmee je het sentiment rond bepaalde merken kunt volgen. Coosto analyseert berichten op Twitter, kijkt hoeveel impressies dat oplevert en of de berichten positief of negatief zijn. Dat levert confronterende cijfers op voor Nederlandse telecommerken: bij Vodafone is 41% van de tweets positief en 17% negatief, terwijl het bij T-Mobile precies omgekeerd is: 7% positief en 44% negatief. Ook Apple blijkt goed vertegenwoordigd in de Coosto Index.

De iPhone staat op nummer 2, iPad op nummer 9 en Apple op 10. Interessant is ook om te zien hoe de twitteraars denken over de iPhone: op 21 november en 3 december was er een dipje met iets meer negatieve tweets, terwijl er op 24 november en 7 december juist weer een positieve opleving was.

De ontwikkeling van het sentiment rond iPhone is af te lezen uit deze grafiek, die dagelijks wordt bijgewerkt. Je kunt deze grafiek zelf bekijken via deze link. We hebben gekeken wat er op 21 november gebeurde, waardoor het sentiment rond de iPhone zo negatief was, maar uit ons artikel iCulture Vandaag van die dag blijkt eigenlijk niets bijzonders. Wel werd die dag bekend dat Apple nog 290 miljoen dollar van Samsung krijgt, maar het sentiment rondom de merknaam Apple ontwikkelde zich die week heel anders: Apple maakte pas op 23 november een dipje. Op 3 december was er ook geen negatief iPhone-nieuws, maar toch was het sentiment negatief gestemd. Op die dag werd trouwens Apple Store Haarlem officieel aangekondigd en dat leidde voor het merk Apple juist voor een positieve piek.

sentiment-iphone

Uit de merkenindex blijkt dat er ook veel impressies zijn voor de Samsung Galaxy, de grootste concurrent van de iPhone. Maar als je kijkt naar de werkelijke cijfers, dan blijkt dat iPhone een onderwerp is waar nogal passioneel over wordt gesproken (zowel in positieve als in negatieve zin), terwijl mensen over de Samsung Galaxy eigenlijk vrij onverschillig zijn:

coosto-iphone-samsung-galaxy-klein

Nederlandse operators: klanten blij met Vodafone, Hi en Simpel

Uit de Coosto Index is nog veel meer interessants af te lezen. Kijk je bijvoorbeeld naar de lijst met Nederlandse telecomproviders, dan blijkt dat het aantal impressies bij KPN veruit het hoogst is. Maar het sentiment rondom dit merk is neutraal: er wordt evenveel positief als negatief getweet over KPN. Bij Vodafone, Hi en Simpel is dat wel anders: daar wordt beduidend meer positief getweet (respectievelijk 41%, 31% en 31%) dan dat er wordt geklaagd. KPN, Telfort en Hollandsnieuwe zijn neutraal, terwijl bij T-Mobile, Tele2 en Lebara het sentiment ronduit negatief is: bij T-Mobile zijn maar 7% van de tweets positief en 44% negatief. Over Sizz wordt zo weinig getweet, dat er geen mening uit valt af te leiden.

telecom-merkenindex-sentiment

Hoe Coosto werkt

Coosto heeft op de website een uitleg staan, om duidelijk te maken wat er wordt gemeten. Het gaat om het aantal impressies dat de merken de afgelopen zeven dagen op Twitter ontvingen. Dit geeft aan hoe vaak het merk aan iemand getoond is. Bij elke tweet wordt gekeken naar het aantal volgers van de persoon die de tweet plaatste. We vermoeden daarom dat de hoge score van ‘iPhone’ ook voor een deel te danken is aan de @iCulture-tweets, want met 64.000 volgers bereikt een nieuwtje over de iPhone meteen heel veel mensen. Het maakt bij Coosto niet uit of een consument het merk noemt, of dat de merkeigenaar dat zelf doet. Elke tweet telt mee. Coosto koos voor het aantal impressies, omdat het wel degelijk verschil maakt of iemand met 10 of 10.000 volgers over een merk praat.

En iCulture dan?

iCulture doet het met 868k merkimpressies behoorlijk goed ten opzichte van andere bekende merken. We zitten op hetzelfde niveau als MTV en scoren zelfs beter dan Gucci, Windows, Volkswagen, Heineken, Tweakers en Vodafone! Als we in de index zouden worden opgenomen (en waarom ook niet?) zouden we op een gedeelde 75e plaats staan.

De Coosto Index is vrij te raadplegen voor iedereen en wordt elke dag bijgewerkt. Zoals aangegeven met het voorbeeld iPhone vs. Samsung Galaxy kun je ook merken ten opzichte van elkaar vergelijken. De openbare merkenindex is vanaf vandaag te bekijken.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 december 2013, 14:05
Categorie Achtergrond

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.