Apple Support-forum krijgt extra’s
Apple heeft een eigen supportforum, waar je met vragen en problemen terecht kunt. Ook gewone gebruikers kunnen meehelpen om anderen te helpen. Meestal gebeurt dit zonder dat je er veel waardering voor krijgt, maar Apple probeert daar met het Community+ programma nu iets aan te doen. Elk jaar zal een kleine groep actieve forumgebruikers worden uitgenodigd om deel te nemen aan het programma. Zelf aanmelden kan niet, het is uitsluitend op uitnodiging. Apple let daarbij op mensen die ervoor zorgen dat anderen zich welkom voelen op het forum en anderen voorzien van kwalitatief goede antwoorden op technische vragen.
Als deelnemer kun je punten en awards verdienen en opklimmen binnen verschillende levels. Ben je iemand met een goede reputatie, dan is dat te zien aan je score. Apple laat op een webpagina zien welke levels er te halen zijn en welke voordeeltjes daaraan vast zitten. Zo mag je vanaf level 5 (4.000 punten) zelf gebruikerstips schrijven over Apple-producten. Bij level 6 (8.000 punten) krijg je toegang tot The Lounge, een speciaal forum waar je ideën kunt uitwisselen met andere hooggeplaatste leden. En vanaf level 7 (20.000 punten) mag je meedoen aan de echt leuke events, zoals ontmoetingen met andere actieve leden, waar je ook weer 25 punten mee verdient.
Om snel punten te verdienen moet je zorgen dat jouw antwoord op een vraag als nuttig wordt gemarkeerd (5 punten) of zelfs als ‘Apple recommended’ wordt aanbevolen (7 punten). Ook als beginnend lid krijg je punten voor acties die je uitvoert, maar het Community+ programma met extra’s zoals “white-glove experiences” is er alleen voor een geselecteerde groep, overigens wel wereldwijd.
De Apple Support-forums bestaan al meer dan twintig jaar en worden vooral bevolkt door gebruikers. Heel af en toe mengen Apple-medewerkers zich in een discussie. Op de achtergrond wordt overigens wel moderatie gepleegd, zodat er geen scheldpartijen losbarsten en de beste antwoorden bovenaan komen te staan. Daarnaast is er ook nog de normale Apple Support, waar je wel met medewerkers in contact komt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple laat je de snelheid voelen met haptische trailer van F1: The Movie (13-06)
- Apple Intelligence komt in het Nederlands: dit is wanneer je het kan verwachten (09-06)
- Praat mee: bespreek hier alle aankondigingen van de WWDC 2025 keynote (09-06)
- Vooruitblik: dit zijn onze 10 verwachtingen van de WWDC 2025 (09-06)
- WWDC 2025: dit zijn de laatste geruchten over iOS 26, macOS 26 en meer (09-06)
Goed dat ze dit doen. Er zitten echt fijne behulpzame mensen op dat forum die me vaak uit de brand hebben geholpen.
Ze zouden wel wat mogen doen aan die mensen die alleen maar support documenten linken. En pissed worden als dat niet helpt. Dan zeggen ze: bel Apple maar. Die mensen hebben gek genoeg wel hoge rating of punten…
Maar dergelijke fora zijn juist fijn omdat ze precies daar tussenin zitten.