Review: MetaSquares, leuk spel voor onderweg

MetaSquares is een klein denkspel, te vinden in de App Store. In het spel moet je vierkanten maken op een speelbord. Je kunt jammer genoeg alleen tegen de iPhone spelen en niet tegen een andere persoon.
Ramy Mobarak - · Laatst bijgewerkt:

MetaSquaresMetaSquares is een denkspelletje dat vooral bedoeld is voor onderweg. Je kunt het spel spelen wanneer je wilt, maar omdat je eigenlijk steeds hetzelfde aan het doen bent, begint het snel te vervelen. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk of zo groot mogelijke vierkanten te maken, waar je vervolgens punten voor krijgt. Bij genoeg punten ga je door naar het volgend level, maar wees wel eerder dan je iPhone, want dat is namelijk je tegenstander.

DE BEDOELING VAN METASQUARES

In MetaSquares zie je een ‘bord’ met allemaal plaatsen voor bolletjes. Om de beurt kunnen jij en de computer een bolletje plaatsen, die de hoeken van een vierkant moeten vormen. Na vier bolletjes op de goede plek te hebben gezet, krijg je hier punten voor. Bij een vierkant die recht staat, zijn het aantal punten die je krijgt de lengte van je vierkant keer de breedte. Een vierkant mag ook gedraaid staan, waar je ook weer meer punten voor krijgt.
GewonnenJe mag je eigen bolletjes voor meerdere vierkanten gebruiken, maar wanneer er een bolletje van de tegenstander in de weg staat heb je pech; deze kun je namelijk niet weghalen.
Een vierkant moet ook echt een vierkant zijn: rechthoeken tellen niet mee.

Bij het behalen van 150 punten met een marge van 15 punten ga je door naar het volgend level, waar de computer steeds sterker wordt.

DE TEGENSTANDER

Het is helaas niet mogelijk tegen een ander persoon te spelen; de enige tegenstander die je hebt is de iPhone zelf. Deze wordt bij ieder level weer beter en moeilijker te verslaan. Niet alleen worden zijn vierkanten steeds beter en moeilijker voor jou om te zien, ook blokkeert hij jou bij het maken van een vierkant.

INSTELLINGEN

InstellingenOnder het tabblad Options kun je verschillende dingen aanpassen. Er zijn in totaal vijf thema’s beschikbaar met verschillende kleuren en achtergronden. Ook kun je hier teruggaan naar een eerder behaald level of Piece Lock instellen. Piece Lock zorgt ervoor dat je na het plaatsen van een bolletje nog een aantal seconden hebt om hem te verplaatsen. Aan de ene kant is dit handig zodat je het bolletje niet per ongeluk verkeerd plaatst, maar aan de andere kant moet je iedere keer weer wachten wanneer je hem de eerste keer al goed zet.
Bij het inschakelen van Quick Play worden alle visuele effecten weggelaten, zodat je lekker snel door kan spelen, zonder steeds te hoeven wachten.

Je gebruikersnaam kun je wijzigen door tijdens het spelen tweemaal op je naam te drukken. Bij mij lukt het niet om de naam te wijzigen, zodat zowel ik als de iPhone ‘Ramy’ heten. Een nieuw spel starten doe je door met je vinger over de score naar rechts te schuiven.

CONCLUSIE

MetaSquares is een leuk spel om regelmatig even kort te spelen. Omdat je iedere keer weer hetzelfde doet, met als enige verandering dat het moeilijker wordt, is het niet leuk om het voor langere tijd te blijven spelen. Het is ook erg jammer dat je niet tegen anderen kunt spelen, of het nu via het internet of offline tegen iemand is. MetaSquares ziet er grafisch gezien erg goed uit. Wie wel van een denkspelletje houdt, moet dit spel zeker een keer proberen.

METASQUARES AANSCHAFFEN

MetaSquares is voor €2,39 uit de App Store te downloaden. MetaSquares is in zowel de Nederlandse als de Amerikaanse App Store te vinden. Ga er direct heen.

INFO: METASQUARES