Review: Enigmo (App Store)

Enigmo is een van de App Store launch games van Pangea Software. Met een 8,5 als beoordelingscijfer mag dit een van de beste puzzelgames voor de iPhone worden genoemd.
Jean-Paul Horn | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Enigmo voor iPhone (App Store)Enigmo was één van de eerste games die werd gedemonstreerd voor de App Store. Enigmo werd met veel gejuich ontvangen en daarom konden wij ook niet wachten om Enigmo te gaan spelen zodra hij beschikbaar kwam in de vers gelanceerde App Store. Het spel heeft een prijskaartje gekregen van $9,99 (€7,99 in de Nederlandse App Store). Voor dit geld krijg je echter wel een briljante puzzel game. Het doet wel een beetje denken aan de online Flash-gebaseerde spellen waarbij je een laserstraal via spiegels en andere objecten naar een bepaald doel moet begeleiden. In Enigmo heeft deze lasterstraal plaats gemaakt voor een pot met waterdruppels. De wat oudere rotten onder ons zullen Enigmo echter herkennen als misschien wel de nieuwe The Incredible Machine. Enigmo heeft nagenoeg dezelfde opzet als het spel uit de jaren ’90.

Bij The Incredible Machine was het de bedoeling om diverse objecten te verplaatsen door middel van muren, ballen, touwen en diverse andere voorwerpen. In Enigmo moet je 40 druppels uit een pot met waterdruppels in een andere pot zien te krijgen. Hierbij kun je gebruik maken van diverse objecten, om op die manier de meest efficiënte route te bepalen. Er is gelukkig geen tijdsdruk, maar er is wel een bonusmeter die steeds een lagere bonus aangeeft. Hoe sneller je dus de druppels in de pot krijgt, hoe hoger je bonus.

De beginlevels van Enigmo zijn zeker goed te doen. Later in het spel krijg je de beschikking over meer objecten en is het ook de bedoeling om meerdere potten met rode dan wel groene druppels te vullen. Juist door de grote hoeveelheid extra objecten is het soms lastig om precies uit te vinden hoe je het beste te werk kunt gaan. Elk level kent meerdere wegen die naar Rome leiden, dus zelfs als je alle 50 levels hebt gehaald is het nog uitdagend om het spel nog een keer door te spelen.

Enigmo is ook grafisch een genot voor het oog. Je kunt heel ver inzoomen, waarbij je de waterdruppels overal tussen de objecten heen en weer ziet springen. Dit is erg mooi gedaan en het is knap om te zien wat Pangea Software voor elkaar heeft gekregen met de SDK voor de iPhone. Naast de graphics moet natuurlijk ook het geluid zorgen voor een complete spelervaring. Bij Enigmo is er echter geen sprake van achtergrondmuziek tijdens het spelen. Of je dit jammer vindt of niet kun je het beste zelf inschatten: zelf vind ik het geen gemis bij een puzzelgame als Enigmo. “Wat hoor je dan wél in Enigmo?“, zou je je kunnen afvragen. Het klinkt misschien niet zo spannend, maar de weinige geluidseffecten in Enigmo komen vooral van de springende waterdruppels. Deze effecten zijn echter wel goed uitgevoerd: als je een object in de straal met waterdruppels plaatst zal de toonhoogte van de waterdruppels ook veranderen.

Door het totaalplaatje hoort Enigmo samen met Super Monkey Ball zeker tot een van de beste launch games van de App Store. Ook als je (net als ik) eigenlijk nauwelijks van puzzelen houdt, zul je aan dit spel erg veel plezier beleven.

Info: Enigmo

• Ontwikkelaar: Pangea
  • Game: Enigmo