Ontwikkelaar dakloos door te weinig betalende Gasketball-spelers

Minder dan een procent van alle iPad-spelers van het spel Gasketball kocht uiteindelijk iets vanuit de game. Hierdoor verdient de ontwikkelaar niet genoeg om rond te komen.

GasketballVan alle spelers die het iPad-spel Gasketball downloadde, kocht slechts 0,67 procent de betaalde versie vanuit de game. Dat is zodanig laag dat ontwikkelaar Mikengreg er niet rond van kan komen, ook al werd het spel 200.000 keer gedownload. Dat terwijl ze met hun betaalde game Solipskier een tijdje prima konden leven. De cijfers zijn opmerkelijk, omdat het iOS-spel CSR Racing eerder vandaag juist flinke omzet bleek te maken met in-app aankopen.


Gasketball is gratis in de App Store te downloaden, maar dan kun je slechts een paar levels spelen. Om met alles in de game aan de slag te gaan moet je eenmalig vanuit de app €2,39 betalen. Voor €0,79 per stuk kun je de hoofdstukken in het spel apart kopen. Veel spelers lijken echter niet bereid om dat te doen. De kans dat dit gewoon aan de kwaliteit van de game ligt is tegelijkertijd klein: meer dan 400 spelers gaven Gasketball in de Amerikaanse App Store een gemiddelde waardering van 4,5 sterren.

Op het moment is Gasketball volgens de ontwikkelaar 200.000 keer gedownload. Dit zou betekenen dat 1.340 spelers vanuit de app een in-app aankoop hebben gedaan. Zouden al deze spelers hebben gekozen voor de duurste in-app aankoop, dan leverde dit in totaal zo’n 3200 euro op. Een bedrag waar Apple’s 30 procent nog van afgehaald moet worden. Omdat de ontwikkelaar zegt niet goed rond te komen, lijkt de kans groot dat het bedrag uiteindelijk veel lager ligt.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Mikengreg verdiende twee jaar lang 20.000 à 25.000 dollar per jaar aan Solipskier. Met het kleine aantal kopers van Gasketball slaagt de studio er niet in om deze bedragen te evenaren. Inmiddels moeten de ontwikkelaars op de bank bij vrienden slapen totdat hun financiële situatie verbetert.

Veel ontwikkelaars kiezen er de laatste tijd voor om spellen gratis in de App Store aan te bieden, om vervolgens levels, power-ups of extra spelvoorwerpen vanuit de app te verkopen. Dat is niet zonder reden: uit meerdere onderzoeken blijkt dat spellen met een freemium-model vaak meer opleveren. CSR Racing zou hier 12 miljoen dollar per maand mee verdienen. Het gestrande Gasketball laat alleen zien dat het ook mis kan gaan. Biedt een gratis spel te weinig reden om een in-app aankoop te maken, dan is de kans kleiner dat je uiteindelijk geld verdient. Daarnaast wijzen de cijfers er op dat je een grote poel aan spelers moet hebben om aan een freemium-spel te spelen. Zelfs als je 200.000 spelers hebt is minder dan 1 procent relatief weinig.

Downloaden: Gasketball (gratis, met in-app aankopen)

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 augustus 2012 om 19:52
Categorie
Games

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.