Review: Defender Chronicles is niet de beste keus

Defender Chronicles is een aardig spel, maar kan zich niet meten met de verschillende toppers die op dit moment binnen het tower defense genre al beschikbaar zijn voor de iPhone. Door de lage variatie in de levels en de beperkte keus uit verdedigers wordt het spel te snel saai.

Defender ChroniclesDe laatste maanden komen er steeds meer games van hoog niveau beschikbaar voor de iPhone. Daarbij is het opvallend dat er veel games van het zogenaamde tower defense-genre zijn. In dit soort games draait het feitelijk steeds om varianten van het aloude ‘vlag veroveren’. Jij hebt een kasteel, burcht of toren en er zijn hordes aanvallers die steeds in golven je bolwerk aanvallen. Het is jouw taak om op een slimme manier verdedigers op te stellen, om te voorkomen dat er zoveel aanvallers je toren bereiken dat deze wordt veroverd.

In de afgelopen maanden zijn er al verschillende tower defense-games op de iPhone uitgebracht die van uitstekende kwaliteit zijn. Denk bijvoorbeeld aan Fieldrunners, The Creeps, 7Cities, Knights Onrush, Sentinel, of Star Defense. Sinds deze week kunnen we Defender Chronicles toevoegen aan dit rijtje games, maar de grote vraag is natuurlijk: kan Defender Chronicles zich binnen het genre zodanig onderscheiden dat de aanschaf van het spelletje voor jou de moeite waard is?

Zodra je de game opstart krijg je een korte introductie krijgt in de wereld van de game. Natuurlijk gaat het verhaal over de bekende elementen: een wereld waarbinnen grote verdeeldheid heerst door rivaliserende groepen. Het is aan jou om de arme zieltjes bij te staan in de strijd tegen brute tegenstanders. Het eerste level speelt als een tutorial, waarbij je enige hulp krijgt. Dat is eigenlijk vrijwel niet nodig, want de bediening van het spel is eenvoudig en alles wijst zich vanzelf.

Het speelveld is met name verticaal. Langs een aantal bergachtige paden lopen vijanden die jij aanvalt door op de goede plek kastelen met zwaardvechters te bouwen of houten hutten met boogschutters neer te zetten. Beide soorten verdedigers kun je upgraden waardoor ze sterker worden, waardoor de game ook wat RPG-achtige elementen heeft. Het upgraden zorgt er bovendien voor dat je een goede strategie moet uitstippelen: kies je voor veel eenheden van een laag level, of geef je liever geld uit aan minder eenheden van een hoger level?

Defender ChroniclesGrafisch ziet het spel er uitstekend uit, met mooie achtergronden en veel details in je verdedigingswerken. De bewegingen van zowel jouw verdedigers als de aanvallers oogt natuurlijk en heeft veel details, terwijl je tegelijkertijd een goed overzicht over het gehele speelveld houdt. Ook de bediening is in orde. Het spel reageert vlot op je aanraking en de bediening is heel eenvoudig en intuïtief.

Door het uiterlijk lijkt het spel aantrekkelijk, maar helaas zijn er een aantal inhoudelijke minpuntjes. Zo is er relatief weinig variatie in de verdedigers die je kunt opstellen. Ook het aantal plaatsen waar je verdedigers kunt neerzetten is beperkt, waardoor een level vrij weinig variatie biedt. Daar komt bij dat de levels direct vanaf de start al vrij complex zijn, ook op de laagste moeilijkheidsgraad, waardoor je een level regelmatig verliest. Dan zit er niets anders op dan hetzelfde level opnieuw te spelen, waarbij je tegen het grootste minpunt oploopt: het spel biedt weinig variatie en wordt saai. Tussen de levels kun je dan wel extra items kopen, of een bibliotheek vrijspelen, maar dat neemt niet weg dat de basis van het spel: de hordes vijanden verslaan, te weinig variatie biedt doordat je zo weinig keus hebt uit typen verdedigers of plekken om je verdediging op te stellen.

Vind je de repeterende gameplay met steeds weer datzelfde level al saai? Dan ga je je nog meer ergeren aan de stemmen in de game, die steeds opnieuw dezelfde zinnetje reproduceren. Het enige dat je dan nog rest is om de game in stilte te spelen, met het geluid van je telefoon op de allerlaagste stand. Wat dan weer niet helpt om de saaiheid van de game te verminderen…

Al met al is Defender Chronicles best aardig, maar het is zeker geen topgame. De bediening werkt uitstekend en het spel ziet er goed uit, maar helaas zijn er flinke minpunten. Met name vanwege de weinige variatie in de levels en de hoge moeilijkheid wordt het snel saai om alwéér datzelfde level opnieuw te moeten spelen. Heb je nog weinig tower defense games gespeeld, dan kun je je met Defender Chronicles zeker vermaken, al zul je langer plezier hebben van andere toppers zoals Star Defense of The Creeps. Ben je meer ervaren in het genre en heb je al een aantal tower defense games op je telefoon gespeeld? Dan kun je dit spel met een gerust hart in de etalage van de App Store laten liggen.

Info: Defender Chronicles – Legend of the Desert King

30 oktober 2009 om 1:53