iAd voor video’s moet contentaanbieders over de streep trekken

Het gerucht gaat dat Apple het iAd-advertentienetwerk naar video's wil uitbreiden om contentaanbieders die nu nog terughoudend zijn over de streep te trekken.

iAdNa de gewone iAd-advertenties zou Apple ook bewegende advertenties in video’s naar het iOS-platform willen brengen. Dat meldt NewTeeVee op basis van bronnen. Apple breidt daarmee niet alleen haar advertentieactiviteiten uit, maar het zou contentaanbieders ook over de streep kunnen trekken om hun video’s beschikbaar te maken voor de iPhone, iPod touch en de iPad. Momenteel wegen de baten in de meeste gevallen niet op tegen de kosten, waardoor aanbieders er doorgaans van afzien.


De reden dat veel aanbieders het iOS-platform nu nog mijden heeft voornamelijk te maken met het ontbreken van de juiste tools om geld te kunnen verdienen door het aanbieden van content. Omdat iOS-apparaten Adobe’s Flash-technologie niet ondersteunen, moeten aanbieders meer werk doen om huidige systemen — waarin wel advertenties zijn verwerkt — om te zetten naar de vereiste HTML5 video-methode voor de iPhone en iPad.

Maar de mogelijkheid om ook advertenties in video’s te verwerken zou dat probleem kunnen oplossen. De nieuwe advertenties zouden naar verluidt werken met zowel QuickTime- als HTML5-video’s en de mogelijkheid bieden om vooraf, tussendoor of na een video advertenties weer te geven, net zoals met Flash mogelijk is. Dat zou niet alleen mogelijk zijn in applicaties, maar ook in webpagina’s die op iOS-apparaten geopend worden.

Bovendien heeft Apple hiermee de mogelijkheid om uit te groeien tot videogerelateerd advertentienetwerk, zodat ook advertenties getoond kunnen worden bij aanbieders die niet hun eigen advertenties tonen. Naar verwachting bevatten deze video-advertenties, evenals de gewone advertenties in het iAd-netwerk, ook technologieën om op basis van bijvoorbeeld de locatie en andere anonieme gebruikersgegevens te worden weergegeven.

In eerste instantie zullen deze video-advertenties op de iPhone en iPad weergegeven worden, maar de grootste mogelijkheden zouden bij de nieuwe Apple TV — die draait op iOS 4.1 — kunnen liggen. Apple wil zoveel mogelijk videocontent — tv-series en films — op dit platform kunnen aanbieden en door de nieuwe mogelijkheden voor advertenties zou dat aanbieders kunnen aanmoedigen om met Apple in zee te gaan. Het zou dus een hele nieuwe business voor Apple en haar aanbieders kunnen betekenen.

Volgens een van de insiders duurt het nog wel enkele maanden voor we advertenties in video’s kunnen verwachten. Naar alle waarschijnlijk kunnen we dit nieuwe iAd-product in het eerste of tweede kwartaal van volgend jaar verwachten. In april dit jaar introduceerde Apple iAd, als alternatief voor traditionele advertenties in mobiele applicaties.

Reacties: 23 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.