iAd voor video’s moet contentaanbieders over de streep trekken

Het gerucht gaat dat Apple het iAd-advertentienetwerk naar video's wil uitbreiden om contentaanbieders die nu nog terughoudend zijn over de streep te trekken.
Michel Lusthof -

iAdNa de gewone iAd-advertenties zou Apple ook bewegende advertenties in video’s naar het iOS-platform willen brengen. Dat meldt NewTeeVee op basis van bronnen. Apple breidt daarmee niet alleen haar advertentieactiviteiten uit, maar het zou contentaanbieders ook over de streep kunnen trekken om hun video’s beschikbaar te maken voor de iPhone, iPod touch en de iPad. Momenteel wegen de baten in de meeste gevallen niet op tegen de kosten, waardoor aanbieders er doorgaans van afzien.


De reden dat veel aanbieders het iOS-platform nu nog mijden heeft voornamelijk te maken met het ontbreken van de juiste tools om geld te kunnen verdienen door het aanbieden van content. Omdat iOS-apparaten Adobe’s Flash-technologie niet ondersteunen, moeten aanbieders meer werk doen om huidige systemen — waarin wel advertenties zijn verwerkt — om te zetten naar de vereiste HTML5 video-methode voor de iPhone en iPad.

Maar de mogelijkheid om ook advertenties in video’s te verwerken zou dat probleem kunnen oplossen. De nieuwe advertenties zouden naar verluidt werken met zowel QuickTime- als HTML5-video’s en de mogelijkheid bieden om vooraf, tussendoor of na een video advertenties weer te geven, net zoals met Flash mogelijk is. Dat zou niet alleen mogelijk zijn in applicaties, maar ook in webpagina’s die op iOS-apparaten geopend worden.

Bovendien heeft Apple hiermee de mogelijkheid om uit te groeien tot videogerelateerd advertentienetwerk, zodat ook advertenties getoond kunnen worden bij aanbieders die niet hun eigen advertenties tonen. Naar verwachting bevatten deze video-advertenties, evenals de gewone advertenties in het iAd-netwerk, ook technologieën om op basis van bijvoorbeeld de locatie en andere anonieme gebruikersgegevens te worden weergegeven.

In eerste instantie zullen deze video-advertenties op de iPhone en iPad weergegeven worden, maar de grootste mogelijkheden zouden bij de nieuwe Apple TV — die draait op iOS 4.1 — kunnen liggen. Apple wil zoveel mogelijk videocontent — tv-series en films — op dit platform kunnen aanbieden en door de nieuwe mogelijkheden voor advertenties zou dat aanbieders kunnen aanmoedigen om met Apple in zee te gaan. Het zou dus een hele nieuwe business voor Apple en haar aanbieders kunnen betekenen.

Volgens een van de insiders duurt het nog wel enkele maanden voor we advertenties in video’s kunnen verwachten. Naar alle waarschijnlijk kunnen we dit nieuwe iAd-product in het eerste of tweede kwartaal van volgend jaar verwachten. In april dit jaar introduceerde Apple iAd, als alternatief voor traditionele advertenties in mobiele applicaties.

Reacties: 23 reacties

  1. Reclame IN filmpjes, als ik ergens geen zin in heb is het wel dat filmpjes worden onderbroken voor reclames!!

  2. Ja dat vind ook gewoon grote onzin… Je betaald toch voor die film / tv serie? Dan ook nog Ads erin? Dacht het niet… In ieder geval NIET tussen het filmpje door

  3. iAd is trouwens nog steeds niet in Nederland…

  4. Ik hoop dat dat iad zwaar geboycot word. Apple lekker oprotten met hun spam.

  5. Volgens mij zag ik gister in een app reclame van jeep. Dat komt toch van iads? Ook had ik gister een game en toen Kwam er ineens een reclame filmpje tussendoor. Of bedoelen ze iets heel anders?

  6. @Kevin: ze willen het nu dus een stukje erger maken 🙂 p.s wat is iphoneclub actief zeg, tegen 10 uur in de ochtend in het weekend al bezig, kudos 🙂

  7. Zodra ik de eerste iAD zie, stap ik over op android…
    Een systeen met reclamefunktie IN het os, schandalig!

  8. @patrickje: haha ja Google heeft gelukkig geen advertenties..

  9. @Dre: toch niet van het os?

  10. @patrickje: ik neem aan dat je thuis ook alleen naar NL 1, 2 en 3 kijkt?

    Mensen die klagen over reclame in video en/of apps zijn wat mij betreft van dezelfde categorie als mensen die klagen over apps die 79 cent kosten.

    Als je liever een apparaat hebt waar niemand z’n content op kwijt wil, omdat de business case niet positief genoeg is, lekker zelf weten.
    Koop dat ook geen apparaat dat ontwikkeld is vanuit een commercieel perspectief.

    Begrijp me niet verkeerd: ik heb ook liever reclameloze apps, video en TV zenders. Maar ik ben ook realist.
    Voor niets gaat de zon op.

  11. @patrickje: Dan vergis je je deerlijk, als je denkt dat android geen ads in hun apps heeft. Als het goed is is Admob degene die het voor de ontwikkelaars mogelijk maakt om ads in hun apps te zetten. het verschil is dat die ads alleen wat minder mooi en prettig verwerkt zijn.

  12. Nwja, ik ben niet zo meer te spreken over iAds.
    Ik dacht dat het een mooie vervanging van admob is maar als ze zo gaan beginnen is het geen probleem om wat mooie android telefoons in de gaten te houden.

  13. In het artikel staat dat het een kosten baten overweging is maar ik heb ook gelezen dat de regeldruk en minutieuze voorwaarden van Apple zijn die de adverteerders tegenhouden.

  14. Origineel geplaatst door patrickje
    @Dre: toch niet van het os?

    Waar denk je dat Google van leeft? Gratis OS verspreiden om gerichte reclame aan te kunnen bieden.

  15. Nu heeft apple nog meer last van dat flash gedoe

  16. @patrickje: nee maar dat wil niet zeggen dat je geen reclames tegen zal komen bij android..

  17. Google zelf is èèn GROOT reclame.

  18. misschien had dit artikel beter de naam: “Apple verpest OS door iAD’s overal te gebruiken”

  19. Apple weet dit ook wel een succes te maken, door dingen als Adidas te weigeren vanwege kwaliteit geeft aan dat ze wel hoge standaarden hebben, hoe absurd ze ook klinken. Ookal is html5 een tijdje al bezig, staat het nog in de kinderschoenen. Over een tijd verwacht ik daar verandering in, en als het aantal iAds dan toeneemt dmv mooie weergaves, dan maakt het me niet uit.. Apple gaat hier ook wel succes mee halen, takes time to find its way

  20. @Dre: nee, Google haalt zijn geld niet binnen via advertenties.

    Bijna 90% van de advertenties op internet zijn van Google. Ook in App’s voor de iPhone ziijn het meestal advertenties van admob. Admob is van Google.

    Google behaalt bijna alle winst via advertenties, Apple wil zoiets dus ook doen.

    Als aan het begin een kleine reclame te zien is heb ik daar niets op tegen als het dan gratis is. Bi juitzending gemist is dat ook zo. Als het gratis is. Ok

  21. Misschien nu wel RTL gemist op de iPhone?! 😀

  22. Ik hoop met de dag meer dat iAd een grote FAIL wordt.

    Wanneer ik de eerste iAd advertentie zie zit ik op WP7.

    Ik ben na die privacy onzin van Apple al flink aan het kijken of er na mijn contract een leuke WP7 uit is.

    Ik weet zeker dat MS er wat moois van gaat maken. Net als W7 (imo) beter vind dan osX.

    Ja ik bezit beide.

  23. @Appleflapje – Klopt. Ik ken beide platformen goed en bij Android komen advertenties in applicaties véél vaker voor dan op de iPhone. Dat komt omdat het betaalmodel in de Android Market nog niet goed is geregeld. Ontwikkelaars moeten wat doen om hun ontwikkelkosten terug te verdienen.