iculture-biz
iCulture Biz Ook zakelijk scherp

V&D gaat tablets en beacons in warenhuizen plaatsen

V&D gaat tablets en beacons in de winkel neerzetten om klanten beter van dienst te zijn en klantgedrag beter te analyseren.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

vd-winkelIn navolging van De Bijenkorf gaat ook V&D bezig met tablets op de winkelvloer. De Bijenkorf heeft in de winkels al iPads opgesteld waar klanten online aankopen kunnen doen. Het warenhuis wil daarmee nee-verkopen voorkomen. Als een klant een andere maat of kleur van een product wil hebben, kan hij samen met het personeel kijken of het online wel voorradig is. Het gewenste product wordt dan de volgende dag thuisbezorgd of kan worden afgehaald. Bij V&D zijn soortgelijke plannen. Maar de warenhuisketen wil ook beacons gaan inzetten om klanten te volgen in de winkel. V&D wil het online en offline winkelgedrag kunnen bundelen in één database. “De volgende stap is personalisatie, waarbij we klanten op maat bedienen”, zegt Olger Kistemaker, e-commerce manager bij V&D.


Wat beacons betreft is er nog sprake van een verkenning. V&D zou de data van online en offline winkelgedrag met elkaar kunnen koppelen, om een beter beeld te krijgen van de klant. Kassabonnen uit de winkel zou je ook via je online account moeten kunnen inzien.

Maar eerst zullen de tablets geplaatst worden in V&D-filialen in drie steden: Amsterdam, Leiden en Vlaardingen. Bezoekers kunnen op zuilen of op tablets die winkelmedewerkers met zich meedragen, kijken of een bepaald product op voorraad is en direct afrekenen met Adyen Shuttle. Om het bestellen in de winkel te stimuleren biedt V&D klanten tijdelijk gratis thuisbezorging aan. Verder wil V&D positiever omgaan met retouren, bijvoorbeeld het bieden van extraatjes aan klanten die géén aankopen retour sturen. Het zou dan kunnen gaan om vroege toegang tot de uitverkoopaanbiedingen. Om het online bestellen nog soepeler te laten verlopen gaat V&D op korte termijn de realtime productvoorraden in de winkel tonen, zodat je niet voor niets naar een filiaal loopt. Opvallend is dat meer dan de helft van de mensen die bij V&D kopen, eerst een bezoek brachten aan de website. Maar online kopen doen ze nog niet: slechts 8% van de omzet komt momenteel uit online. Dat moet in korte termijn omhoog naar 15%.

Lees ook: Dossier iBeacons

Dit artikel is onderdeel van de serie iCulture Biz, waarin allerlei zakelijke ontwikkelingen rondom iOS, iPhone en iPad aan bod komen.

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.