Breaking
Apple's maart 2024-aankondigingen
UPDATED

Drop the Chicken (review): uilskuiken valt en faalt

Het zoveelste spelletje op de iPhone met een vogel in de hoofdrol, Drop the Chicken, bestormt de top 25 met best verkochte apps in Nederland. Maar let op: het spel is niet zo goed als haar grote voorbeeld Cut the Rope.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Drop the Chicken logoEen succesje scoren op de iPhone heeft een formule gekregen sinds het overdonderende succes van Angry Birds en Cut the Rope. Een iPhone-spel dat miljoenen exemplaren wil verkopen moet aaibaar zijn en een vogeltje bevatten. Dat wisten ze bij ontwikkelaar Sharp Creative Agency ook, waar ze besloten de twee succesvolle spellen schaamteloos te jatten als inspiratie te gebruiken. En jawel hoor: inmiddels prijkt het spelletje al hoog in de Nederlandse top 25 van best verkochte apps. Een waarschuwing is nu wel op z’n plaats.

Boerderijen of dozen?

Drop the Chicken is namelijk helemaal niet zo goed als haar voorbeelden. Het spel lijkt in de basis vooral op Cut the Rope, waarin je moet zorgen dat een stukje snoep in de bek van een schattig groen monstertje onderaan het scherm moeten landen. In Drop the Chicken prijkt aan de onderkant van de iPhone een vogelnestje. Helemaal bovenaan staat een naamloos geel kuiken dat in het nest moet landen. Dat is je taak in vier verschillende boerderijen die vanaf de tweede boerderij wel héél erg op de binnenkant van een doos lijken. En goh, dat is toevallig, want Cut the Rope speelt zich juist af in dozen.

Er zijn nog meer overeenkomsten. Net als zoveel hippe spelletjes zijn er 15 levels per wereld. Drop the Chicken gooit er per wereld nog wel een bonusleveltje bovenop. Voor elk level kun je een maximale score halen van drie sterren. Als je in het nestje terecht komt haal je één ster, als je onderweg alle groene vliegjes opeet (ja, ook dit beesie heeft honger) twee sterren en de ultieme waardering krijg je als je het nestje bereikt en de beestjes eet met behulp van minder objecten dan er in totaal zijn.

Ja, objecten. Dáár zit het verschil. Cut the Rope is een actiespelletje waarin het vooral aankomt op timing en begeleiding met je vinger. Drop the Chicken (zie je dat zelfs het patroon in de naam hetzelfde is?) is meer een puzzelspelletje waarin je objecten naar een plaats moet schuiven. Als je dat hebt gedaan, haal je de hendel in de rechter bovenhoek van het scherm over en valt het kuiken naar beneden. En dan… dan begint de ellende.

Ellende

Het lijkt allemaal nogal willekeurig wat je doet. Al na de eerste paar levels liggen er bommen in het veld die je moet ontwijken en heb je een paar elastieken en lopende banden die je kan plaatsen om het kuiken veilig naar het nest te begeleiden. Het zal vaak genoeg voorkomen dat die niet goed met elkaar corresponderen. Zet een lopende band naast een elastiek en het kuiken duikelt eindeloos tussen de twee objecten in – maar verhoog de lopende band één pixel, probeer het nog eens en opeens bereikt het kuiken wel de eindbestemming. Al kost het hem soms een seconde of tien (!) om uit zo’n duikeling terecht te komen. Hetzelfde gaat op met de elastieken. Als je er twee naast elkaar zet en ze onveranderd laat staan, duikt het kuiken een tweede poging doodleuk nét iets anders. Je kan puzzelen wat je wil in Drop the Chicken, maar soms kan je gewoon niet van de benodigde mechanismen op aan. Nog zoiets: in het bonuslevel moet je zoveel mogelijk vliegjes eten, maar er is geen nest te bekennen. Blijkt het dus dat het kuiken na het eten van vliegjes het scherm uit moet vliegen om het level te halen. Tja. Normaal gaat ie daar dood aan.

Nu is het ook niet zo dat Drop the Chicken compenseert met haar schattigheid. Het kuiken ontbeert duidelijk de emotie die hoofdrolspeler Om Nom uit Cut the Rope zo vertederend maakt en je zelfs door frustrerende momenten heen kan slepen. Het kuiken in Chicken leest soms een krant en jongleert dan weer met drie eitjes die kapot vallen in een eenvoudige animatie. Nee, met zo’n motoriek win je het grote publiek niet voor je, uilskuiken.

Hoe gejat het ook is, Drop the Chicken is in idee een aardig spel. En het heeft z’n momenten hoor. Als je een elastiek zo plaatst dat het kuiken precies de drie vliegjes eet en tussen alle bommen door springt, geeft dat best een fijn gevoel. Maar daar staat dan weer het opzien tegen elk volgende level tegenover, waarbij je eerst mag puzzelen hoe het zou moeten werken, en dan moet puzzelen hoe het preciés werkt. Met name dat laatste maakt dit een irritant spel. Drop the Chicken, het is een heerlijk retorische naam: laat dat uilskuiken maar door de schaamteloos gejatte grond zakken.

Info: Drop the Chicken

31 maart 2011 om 10:49