Een prijs van 4000 Euro, en nadelen op het gebied van draagcomfort. Volgens de laatste cijfers lijkt de Apple Vision Pro niet bepaald een hit te zijn. Binnen bepaalde niches doet de bril het echter enorm goed, aldus een recent rapport.
De niche van de Apple Vision Pro
Apple zou tot nu toe ruim 400.000 exemplaren van de Vision Pro hebben verkocht – mogelijk zelfs nog minder. Dat is praktisch niets voor het bedrijf dat door de iPhone verwend is met succes. De redenen voor de tegenvallende verkoopcijfers zijn snel opgesomd. De gecombineerde VR- en AR-bril is met een vanafprijs van 4000 euro enorm duur en is bovendien in veel landen – waaronder Nederland en België – nog niet eens beschikbaar.
Ook biedt de bril niet het allerbeste draagcomfort. Hij drukt met ruim 650 gram op je hoofd, en dan kunnen Apple (en leveranciers van accessoires) dit nog zo goed proberen goed te maken met extra kussens en hoofdbanden. Qua techniek wordt de Vision Pro echter nog steeds geprezen. Het extreem scherpe beeld, snelle oog- en gebarentracking, de hoge mate van immersion (immersie) en een goed werkende mixed-reality-modus zijn de beste features.
Maar zoals de Wall Street Journal nu schrijft, is de Apple-headset op sommige gebieden wél een hit: niche-toepassingen in de zakelijke sector.

Training op verschillende locaties
Voorbeelden hiervan zijn piloottraining, keukenplanning, de ontwikkeling van nieuwe medicijnen en het 3D-ontwerp van complexe producten. Het Canadese pilotenopleidingsbedrijf CAE gebruikt de Vision Pro bijvoorbeeld om nieuwe piloten te trainen, die dan voor bepaalde vluchten niet meer in de (nog duurdere) simulator hoeven. Hoewel CAE al jaren gebruikmaakt van augmented reality, biedt de Apple-headset juist weer nieuwe mogelijkheden. Het beeldscherm van de bril is zo scherp dat alle metertjes binnen de cockpit gelezen kunnen worden. Het is ook mogelijk om meerdere mensen op meerdere locaties tegelijk te trainen.
Het Franse lucht- en ruimtevaartbedrijf Dassault heeft een eigen 3D Experience Platform gemaakt waarmee bedrijven Vision Pro kunnen gebruiken om nieuwe producten te ontwerpen via de 3DLive-app. Klanten zijn onder andere Virgin Galactic en Hyundai.
Vision Pro voor keukenaankopen
De doe-het-zelfketen Lowe’s uit de VS gebruikt Vision Pro op vijf locaties om klanten te helpen bij het inrichten van hun nieuwe keuken. Het is de bedoeling dat de apparaten tegen het einde van het jaar in 100 winkels worden gebruikt en in de toekomst in wel 400.
Spatial computing, vooral met de Vision Pro, maakt verkoopgesprekken makkelijker omdat het voor klanten mogelijk is hun nieuwe keuken van te voren te zien. Op die manier nemen ze uiteindelijk met meer vertrouwen een aankoopbeslissing. – Manager van Lowe’s
Het gebruik van gespecialiseerde apparaten op het gebied van virtuele en augmented reality in industriële toepassingen is echter niet nieuw. Dit was ook het geval met de HoloLens van Microsoft en eerder met Google Glass. Geen van beide apparaten werd echter een massaproduct. Misschien dat de Apple Vision Air hier nog verandering in brengt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- 'iPhone 17 Pro kan beter omgaan met hitte': dit zijn daar de vier voordelen van (03-09)
- Apple brengt zesde publieke beta voor tvOS 26 uit voor testers (02-09)
- Zesde beta van watchOS 26 voor testers is er (02-09)
- Waarom Apple moet stoppen met de Apple Watch SE-naam (02-09)
- Gebruik je nog een iPhone 12? Dan krijg je een speciale update (en dit zit erin) (01-09)