Britney Spears: Carpool Karaoke

Spotify: 39 miljoen betalende klanten, relletjes over exclusieve deals

Spotify is met 39 miljoen betalende gebruikers veruit de grootste muziekdienst. Maar door de vele exclusieve deals raken ze toch in de knel.

Spotify heeft inmiddels 39 miljoen betalende abonnees en daarmee staan ze met afstand op nummer 1, boven alle ander muziekdiensten. Maar om nu te zeggen dat ze het makkelijk hebben… De muziekdienst wordt ervan beschuldigd dat ze artiesten benadelen die exclusieve deals met Apple Music en Tidal afsluiten. Spotify ontkent, maar ondertussen komen er ook bij de platenmaatschappijen de eerste scheurtjes in het gewoonte om albums exclusief te promoten.

Frank Ocean op Apple Music

Spotify ontkent benadelen van artiesten

Bloomberg beschuldigde Spotify ervan, dat ze artiesten benadelen als ze exclusieve deals met concurrenten hebben gesloten. Zo worden nummers niet meegenomen in populaire afspeellijsten en zijn de albums minder goed vindbaar met de zoekmachine. Het zou volgens anonieme bronnen van Bloomberg bedoeld zijn om de artiesten ‘terug te pakken’. Het zou gaan om artiesten zoals Drake en Kanye West, die respectievelijk via Apple Music en Tidal hun muziek hebben gepromoot en daarvoor werden beloond met geld of extra marketingacties. Spotify ontkent echter, om de doodeenvoudige reden dat ze zichzelf in de vingers zouden snijden als ze tracks van populaire artiesten zouden verbergen. Dat zou gebruikers juist naar de concurrentie jagen. Omdat ze minder diepe zakken hebben en puur afhankelijk zijn van de muziekbusiness, zouden ze echter minder mogelijkheden hebben om exclusives binnen te halen.

‘Geen exclusives meer’
Ondertussen lijken de platenlabels de exclusieve deals ook een beetje zat. CEO Lucian Grainge van Universal stuurde afgelopen week een e-mail naar zijn ondergeschikten, waarin hij aankondigt dat artiesten van Universal geen exclusieve deals meer mogen sluiten. Daardoor ging een exclusieve deal die Lady Gaga met Apple Music had willen sluiten, niet door. Haar label Interscope, is eigendom van Universal. De Universal-topman verstuurde zijn e-mail nadat hij lucht kreeg van Frank Ocean’s exclusieve deal met Apple Music, dat in feite een interessante zaak is. Ocean bracht het album ‘Blonde’ in eigen beheer uit, nadat hij zijn contract bij Universal had beëindigd.

Radiohead
Nu gebeurt dat wel vaker dat artiesten aanvankelijk bij een groot label zijn aangesloten, en daarna in eigen beheer een album uitbrengen. Denk bijvoorbeeld aan Radiohead’s ‘In Rainbows’ en de albums van Prince in het cd-tijdperk. Sterker nog, exclusieve albums met radiostations er ook al in de tijd dat we nog cd’s kochten. Frank Ocean volgde dezelfde route: na vier jaar stilte bracht hij maar liefst twee albums uit: een visueel album ‘Endless’ en het album ‘Blonde’ met 17 nieuwe nummers, beide exclusief via Apple Music.

Britney Spears: nieuw album Glory

Britney Spears

Een ander interessant geval in dit verband is Britney Spears. De popdiva bracht haar negende studio-album ‘Glory’ vrijdag uit, zonder daarbij een exclusief contract af te sluiten. Toch gingen er voorafgaand aan de release geruchten dat Spears exclusief via Apple Music te horen zou zijn en een suggestieve tweet van Spears wees ook in die richting. In plaats daarvan promoot Spears haar nieuwe album nu via Carpool Karaoke, toevallig dezelfde tv-show die Apple onlangs heeft gekocht.

“Mijn nieuwe album en het begin van een nieuw tijdperk”, kondigde de zangeres zelf aan in een tweet. “Verkrijgbaar 26 augustus op Apple Music. Pre-order vannacht om middernacht”. Een dag later gooide ze alsnog een tweet eruit, zonder andere muziekdiensten te noemen. Het is nu onduidelijk of Sony dezelfde weg kiest als Universal. Spotify beweert nu dat zíj de exclusieve deal met Britney Spears hebben en een vastgemaakte tweet wekt ook die indruk.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 augustus 2016, 9:33
Categorie Diensten
Onderwerpen apple music, spotify

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.