Random House voorlopig niet in iBookstore

Random House, een van de grootste boekuitgeverijen ter wereld, komt voorlopig niet in Apple's iBookstore. Ze zien het prijsmodel van 30 procent niet zitten.

random houseBij de lancering van de iPad zijn er meteen 250.000 ebooks verkocht via de applicatie iBooks. Dat is een prestatie, want de nieuwe iPad-bezitters kregen het niet automatisch voor hun neus: ze moesten iBooks handmatig op hun iPad installeren. Boeken lezen op de iPad lijkt wel een succes te worden, maar toch zijn er uitgeverijen die het nog liever even aan hun neus voorbij laten gaan. Random House bijvoorbeeld, de enige grote uitgeverij die niet aanwezig is in de iBookstore.


The Wall Street Journal schrijft, dat Random House niet onder de indruk is van het prijsmodel dat Apple heeft gekozen. Apple houdt 30% in van de verkoopprijs, net als bij applicaties. Een topman van Random House zegt in het artikel, dat het bedrijf zal profiteren door vast te houden aan het huidige betaalmodel, waarbij ze 50% van de verkoopprijs van hardcovers krijgen. Die afspraak geldt ook voor e-books: ligt een hardcover-editie voor $29,99 in de winkel, dan krijgt Random House daarvoor $15, ook als het e-book maar $9,99 kost (zoals bij Amazon vaak het geval is).

De Random House-topman is ook sceptisch of uitgevers wel kunnen profiteren van prijsacties. Er zouden problemen met auteurs kunnen optreden, als uitgevers hun eigen prijs mogen kiezen. Piraterij is volgens deze man ook een dreigend probleem: “We don’t want a segment of the population growing up with stolen books”. Toch is Random House voorstander van lagere prijzen. Bij een prijspeil van $9,99 zien mensen het als een koopje. Vraag je $15, dan zullen sommigen ervoor kiezen om het boek op andere wijze in handen te krijgen. Toch staan Apple en Random House nog steeds op goede voet en blijven ze in gesprek. Maar van een boekendeal zal het niet snel komen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
6 april 2010 om 15:43
Categorie
Apps

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.