iPhone-commercial levert sterke verhalen op

De iPhone-commercial waarin een piloot vertelt hoe hij dankzij de iPhone een vertraging wist te voorkomen, heeft geleid tot een nieuwe urban legend. Daarbij wordt een passagier met iPhone, die het beter denkt te weten, op z'n nummer gezet door de piloot.

Iedereen kent wel de iPhone-commercial waarin een piloot vertelt hoe hij dankzij de Weather-applicatie op de iPhone toch in staat was om met minimale vertraging op te stijgen. De website Salon.com heeft uitgezocht dat de piloot in het filmpje daadwerkeiljk bestaat en inderdaad voor een grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappij werkt. Zijn naam is Bryce Watson en zijn anekdote is waarschijnlijk deels waargebeurd. Sommige mensen rennen inmiddels gillend de kamer uit wanneer de commercial op tv verschijnt. Het oplossen van vertragingen is niet zomaar een kwestie van de weersverwachting checken op je iPhone. Op internet circuleert nu een (verzonnen) anekdote over een passagier die hetzelfde dacht te doen en daarbij door de piloot op de vingers werd gewezen.

De anekdote zou zijn gepubliceerd op een van de frequent-flier-blogs. Een piloot vertelt dat hij de passagiers moest informeren over een vertraging, die door slechte weersomstandigheden werd veroorzaakt. Kort daarop komt er een telefoontje van een van de stewardessen binnen: een passagier achterin het vliegtuig heeft in het weersbericht op zijn iPhone gezien dat het weer goed is en wil daarom weten wat de werkelijke reden van de vertraging is. Misschien een defect aan het vliegtuig?

De gezagvoerder schijnt daarop via de omroepinstallatie te hebben gecommuniceerd:

“If the passenger with the iPhone would be kind enough, to use it to check the weather at our alternate airport, then calculate our revised fuel burn due to being rerouted, then call our dispatcher to arrange our amended release, then make a call to the nearest traffic control center to arrange a new slot time (among all the other aircraft carrying passengers with iPhones), we’ll then be more than happy to depart. Please ring your call button to advise the flight attendant and your fellow passengers when you deem it ready and responsible for this multimillion-dollar aircraft and its 84 passengers to safely leave.”

Waarom deze nieuwe urban legend aanslaat is duidelijk: mensen maken zich zorgen tijdens een vliegreis. Ze weten niet precies wat er aan de hand is en achter een simpel excuus over slechte weersomstandigheden zou wel eens een ernstig toesteldefect schuil kunnen gaan. Eigenlijk weten mensen wel dat er bij zo’n vertraging meer komt kijken dan het raadplegen van de weersverwachting, maar ze zouden willen dat ze op een makkelijke manier de boel in de gaten kunnen houden.

Wie meer urban legends (broodje aap-verhalen) wil lezen kan terecht op Snopes.com. Daar is ook het verhaal te lezen van de man die zijn duim door een chirurg liet aanpassen om het toetsenbord van de iPhone beter te kunnen gebruiken.

Wie de commercial met de piloot nog niet gezien heeft, hier is ‘ie:

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 21 november 2007, 12:54
Categorie Achtergrond
Onderwerpen commercieel, piloot

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.