Google verwijst in iOS-zoekresultaten vaker naar iTunes en Apple Music

In Google-zoekresultaten op iOS ga je vaker verwijzingen zien naar Apple Music en iTunes. Zo kun je meteen de film via iTunes huren of een muzieknummer beluisteren via Apple Music.

Google gaat vaker linkjes naar iTunes en Apple Music opnemen in de zoekresultaten op iOS. Zoek je bijvoorbeeld naar een artiest of film, dan krijg je behalve linkjes naar YouTube, Google Play en Amazon Video ook een snelle link naar iTunes, Apple Music, ABC, Hulu, Pandora, Vudu en Spotify op de informatiekaarten te zien. Ook staan er prijzen bij, als dat van toepassing is.


Google zoekresultaten iOS

Apple Music en iTunes in Google-zoekresultaten

Google heeft al wel eerder aanvullende linkjes opgenomen in de infokaarten, maar vaak was dat gericht op Android- en desktopgebruikers. Voor iOS waren al eerder linkjes naar Wikipedia en IMDb te zien. Ook kon je bovenin de zoekresultaten vaak al een aparte verwijzing naar de App Store zien, maar die maakte geen deel uit van het zogenaamde ‘kennispaneel’. Bij muziek kan Google nu direct linken naar de content of naar een radiostation rondom een bepaalde artiest. Dit is afhankelijk van de diensten waar je lid van bent.

In bovenstaande voorbeelden zie je hoe het zoeken naar de film Zootopia en de artiest Miles Davis extra resultaten oplevert: onder de foto van Miles Davis staan icoontjes om de artiest via Apple Music of Spotify te beluisteren of om video’s via YouTube te zien. Bij Zootopia zie je verwijzingen naar iTunes, Google Play en YouTube.

Geleidelijke uitrol
Het kan even duren voordat je de aanvullende informatie te zien krijgt, want Google rolt het geleidelijk uit. Voor Apple is het alleen maar interessant: hoe meer mensen via Google bij Apple Music en iTunes terechtkomen en niet bij de officiële website van de artiest of film, hoe meer ze kunnen verdienen.

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.