Eerste reviews van de iPad positief over batterijduur en gebruiksgemak

De eerste Amerikaanse reviews van de iPad zijn binnen. De meeste reviewers zijn positief over het gebruiksgemak en de batterijduur, maar het is geen volledige laptop.

ipad doosDe eerste testers van de iPad hebben toestemming van Apple gekregen om hun reviews te publiceren. Ze leveren geen schokkende nieuwe ontdekkingen op, maar geven wel het algemene beeld dat de reviewers redelijk positief zijn. Gebruiksgemak en de goede batterijduur worden het meest genoemd. Toch zeggen zowel de New York Times als de Wall Street Journal dat de iPad de laptopmarkt nog niet gaat vervangen. De iPad is geschikt voor internetten en multimedia, zoals video’s kijken en boeken lezen, maar is minder geschikt voor het zware werk. Maar dat is eigenlijk een open deur.

Walt Mossberg van WSJ gaat de iPad het liefst gebruiken als e-reader, als alternatief voor de Kindle. David Pogue van NYT vindt de iPad juist te zwaar voor e-books en klaagt dat je de boeken niet in fel zonlicht kunt lezen. Bij de Kindle kan dat wel. Beide reviewers merkten dat de iPad een langere batterijduur had dan de beloofde 10 uur van Apple: bij Mossberg ging de iPad 11 uur en 28 minuten mee, bij Pogue 12 uur.

Internetten, notities maken, sociale netwerken en e-mail, foto’s, video’s en boeken bekijken en muziek luisteren zijn de typische activiteiten die je volgens Mossberg op de iPad gaat doen. Grote spreadsheets of lange documenten bewerken is geen ideale toepassing. Let je op specs, dan kun je voor minder geld een laptop kopen met normaal toetsenbord, dvd-drive, usb-aansluitingen, camera en nog veel meer, meent Pogue. Positieve punten zijn de snelheid, het kleine gewicht, het multi-touchscherm en het gemak waarmee je navigeert. Mensen die niet zo technisch zijn ingesteld, zullen het ook een handig apparaat vinden. Als doelgroepen zien ze vooral jongeren (studenten) en ouderen.

Reviews:

Hieronder zie je een filmpje van Walt Mossberg van de Wall Street Journal:

Click here to display content from s.wsj.net