Concurrent SanDisk profiteert van iPod- en iPhone-hype

SanDisk is met de Sansa een concurrent van Apple in mp3-spelers. Maar ze profiteren tegelijk mee: de toegenomen vraag naar flashgeheugen heeft de prijzen opgestuwd en de Sansa is een goed alternatief voor mensen die de iPod te duur vinden.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

SanDisk koersVoordat de iPhone op de markt verscheen publiceerde Sramana Mitra een aantal portretten van bedrijven die componenten voor de iPhone leveren aan Apple. Een paar maanden later is ze begonnen aan een nieuwe serie, waarbij ze bedrijven analyseert die meeprofiteren van de iPhone en iPod. SanDisk is zo’n bedrijf.

Op het eerste gezicht lijkt SanDisk een rivaal van Apple. Ze zijn in de VS de nummer 2 als het om mp3-spelers gaat, in tegenstelling tot ons land, waar de Sansa mp3-spelers nauwelijks bekend zijn. Maar tegelijk is SanDisk een van de grootste leveranciers van flashgeheugen wereldwijd. In 2006 maakten ze een omzet van $3,3 miljard.

Mitra betoogt dat SanDisk heeft geprofiteerd van de populariteit van de iPod en iPhone en dat blijkt ook uit de koersgrafieken: sinds afgelopen maart is het aandeel geklommen. SanDisk profiteert van de toegenomen vraag naar NAND Flash: hoe meer vraag, hoe hoger de prijs wordt. Bovendien profiteert SanDisk nog op een andere manier: mensen die zich de dure ipod niet kunnen veroorloven kunnen een Sansa kopen.

In een volgende analyse zal Mitra nader ingaan op de online videodiensten die meeprofiteren van Apple’s activiteiten.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 januari 2013, 17:10
Categorie iDevices

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.