Adobe richt pijlen op Apple, publiceert open brief van oprichters

Adobe reageert met een nieuwe advertentiecampagne en een open brief van oprichters Geschke en Warnock op Apples visie op de openheid van het web en de rol die Flash daarin speelt.

We [Heart] AppleEen nieuw hoofdstuk in het Adobe vs Apple-verhaal. Adobe lanceerde vandaag een nieuwe advertentiecampagne waarin het bedrijf uithaalt naar de standpunten van Apple-topman Steve Jobs over Flash. Jobs publiceerde recentelijk een open brief, waarin hij puntsgewijs uiteenzet waarom Flash op iPhones, iPods en iPads niet gaat gebeuren. Eerder trok hij ook al fel van leer tegen Flash. Ook de top van Adobe mengt zich nu in de discussie met een open brief van oprichters Geschke en Warnock.

In een nieuwe advertentiecampagne, die donderdag voor het eerst opdook op technologiewebsite Engadget, herhaalt Adobe nog maar eens dat men het niet eens is met de zienswijze van Steve Jobs:

We houden van Apple. Waar we niet van houden is dat anderen onze vrijheid om zelf te bepalen wat je maakt, hoe je het maakt en wat je ervaart op het web wegnemen.

Hoewel Adobe ‘anderen’ niet bij naam noemt, is wel duidelijk dat daarmee Apple wordt bedoeld. Ook uit de open brief van oprichters Chuck Geschke en John Warnock blijkt dat des te meer. Volgens hen moet de consument toegang hebben tot zijn favoriete content en applicaties zonder dat dit afhankelijk is van het soort computer, de gebruikte browser of welke apparaat dan ook. Ook zijn ze van mening dat geen enkel bedrijf — hoe groot of creatief het ook is — mag dicteren wat je maakt, hoe je het maakt of wat je kan ervaren op het web.

Adobe is met name ontstemd over het ontbreken van diens Flash-technologie op iPhone OS-producten, maar was ook onaangenaam verrast toen Apple bekendmaakte dat applicaties die gemaakt zijn met Adobes Flash CS5-software — die later die maand gelanceerd zou worden — niet tot de App Store toegelaten zouden worden. Er gingen zelfs geruchten dat het bedrijf van plan was om een rechtszaak tegen Apple aan te spannen.

Geschke en Warnock geven aan dat zij geloven in een open markt, waarin een goed idee innovatie bevordert en op zoek gaat naar nieuwe klanten. Zij menen dat het in een open markt zo werkt dat de beste producten uiteindelijk winnen en dat het creëren van de beste technologie en sneller innoveren dan concurrenten de beste manier is om te concurreren. Volgens de beide heren ondermijnt Apples tegenovergestelde benadering de toekomstige situatie waarin er meer mobiele apparaten dan computers zijn, waarin ieder individu een uitgever kan zijn en waarin content overal en altijd benaderd kan worden.

Apple zet hoog in op HTML5. Zowel voor het aanbieden van video’s op internet als de nieuwe mobiele advertentiedienst iAd, die samen met iPhone OS 4 gelanceerd zal worden. Aan de andere kant bepaalt Apple wel wat voor de klant het beste is, zonder dat de klant daar zelf een stem in krijgt. Volgens Adobe is er dan ook slechts één belangrijke vraag: Wie beheert het wereldwijde web? Adobes antwoord daarop is helder: niemand en tegelijkertijd iedereen, maar niet één enkel bedrijf.

Via: Engadget / MacStories

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 13 mei 2010, 17:16
Categorieën Achtergrond, Apple
Onderwerpen adobe, apple, flash, reclame, steve jobs

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.