Review: Flaboo is aardig, maar geen hoogvlieger

Flaboo is een spel in de trant van Doodle Jump, maar dan in een heel andere stijl. In plaats van slordig getekende poppetjes kom je in een droomwereld met pasteltinten terecht.

flabooIn het grote aanbod van de App Store ben ik altijd op zoek naar nieuwe games die m’n gameverslaving weer een verse impuls kunnen geven. Nu hier in huis het record van Doodle Jump bij op 50.000 punten staat is het hoog tijd voor een waardige vervanger en dus besloot ik soortgenoot Flaboo eens flink te testen.
Flaboo doet in veel dingen denken aan Doodle Jump. Het is een game waarbij je omhoog springt met een schattig wezentje, waarbij je gebruik maakt van veilige plaatsen en vijanden moet omzeilen. Toch is de dynamiek en de sfeer in de game heel anders. Flaboo bestaat uit lieflijke schermen in pasteltingen, in tegenstelling tot de figuurtjes met zwarte tekenranden bij Doodle Jump. Wel is de sfeer in het spel vergelijkbaar.

Spelen tegen de tijd

De gameplay bij Flaboo is wat minder direct. Je laat je wezentje springen op wolken die in rijen voorbij vliegen. Veel wolken bevatten items, zoals een sleutel of een klok. Verzamel je voldoende sleutels, dan speel je extra items vrij, zoals een klok die je extra speeltijd geeft. Dit is een essentieel onderdeel van de game, want tijdens het spelen loopt er een klok terug en als deze op 0 is aanbeland verschijnt het onvermijdelijke ‘game over’. De grootste uitdaging in de game is niet het voorkomen van een val, maar het oprekken van de tijdslimiet om daardoor zo lang mogelijk door te kunnen spelen en zo hoog mogelijk te kunnen komen.

Vijandige wolken stelen je sleutels

Bij het springen wordt je gedwarsboomd door vijandige zwarte wolken die proberen je sleutels te stelen. Ook kun je verstrikt raken in een wolk die je vasthoudt of belanden in zeesop. Toch zijn deze vijanden zelden echt vervelend, de grootste vijand is de hatelijk aftellende klok die voor lichte stress zorgt.

Online leaderboards

In de eerste versie van het spel ontbraken nog online leaderboards, maar in een recente update is Open Feint toegevoegd en kun je je eigen scores vergelijken met je vrienden, spelers in je omgeving of wereldwijde toppers. Dat maakt het spel een stuk aantrekkelijker en het streven naar een high-score extra leuk.

Aardig, maar niet verslavend

Je bent alle sleutels kwijt, helaas!De grote vraag is natuurlijk: is Flaboo de moeite waard en kan het concurreren met Doodle Jump? Het antwoord is ja en nee. Flaboo is zeker een aardig spel. De schermen hebben een hoog schattigheidsgehalte en de game heeft een behoorlijk ontspannende sfeer, afgezien van de hatelijk nerveus tikkende klok. Ook is het leuk dat er vrij veel items in de game te zien zijn, waardoor je continu op strooptocht bent om waardevolle zaken te verzamelen.

Ondanks de schattigheid, vind ik Flaboo bij lange na geen concurrent van Doodle Jump. Het spel is aardig, maar mist de betovering. Ook vond ik de gameplay na verloop van tijd wat saai worden en wist de game me niet zoveel te boeien dat ik avondenlang bleef spelen. Ook vond ik de besturing wat ‘wolkerig traag’ en net iets te indirect. Je krijgt daardoor het gevoel dat de game stroperig is en soms net te traag reageert op je input. Dit kan ook worden veroorzaakt door de 3G waarop ik het spel speelde, maar bij andere games heb ik zelden dit soort problemen.

Al met al is Flaboo een aardige game om eens te spelen. Het heeft een hoog schattigheidsgehalte en je kunt het met een gerust hart door je kleine nichtje laten spelen. Voor een topper mist het echter de charme en is de besturing net wat te stroperig, waardoor Flaboo geen echte hoogvlieger wordt.

Info: Flaboo

• Ontwikkelaar: Fluttermind
  • Applicatie: Flaboo