Legend of Grimrock icon

Review: Legend of Grimrock is een ouderwetse RPG in een modern jasje

Legend of Grimrock is een iPad-rollenspel dat er ouderwets uitziet, maar door zijn 3D-beelden tegelijk modern aanvoelt. Voor de meest hardvochtige gamers.

Legend of Grimrock iconVroeger waren rollenspellen een stuk simpeler. Je bestuurde enkel een groep avonturiers, die langzaamaan de kerker verkenden waar ze in zaten opgesloten. Er was toen nog geen meeslepend verhaal waarbij het lot van de wereld op het spel: het spel ging alleen over jou, je groep helden en de manier waarop je de volgende verdieping hoopt de bereiken. Het nieuwe Legend of Grimrock voor de iPad doet keihard zijn best om die oude tijden nieuw leven in te blazen.

We kunnen Legend of Grimrock overigens niet écht nieuw noemen. De game verscheen in 2012, maar was toen alleen te spelen op Windows, Mac en Linux. Nu is het spel eindelijk ook ontwikkeld voor de iPad, waardoor je hem overal kunt spelen. Een iPhone-versie is er niet. Dat lijkt logisch: de vele knoppen op het scherm zouden op een iPhone wel erg klein zijn.

Perspectief

Je bestuurt in Legend of Grimrock een groep met vier avonturiers. Deze personages zie je enkel in de vorm van vier kleine portretten onderin het scherm. Je speelt de game namelijk vanuit de eerste persoon, net als een aantal van de lastigste RPG’s voor de pc. Met de knoppen rechtsonder kun je de groep een stap vooruit of opzij bewegen, om zo stap voor stap de kerker te doorkruizen. Waar je in oude pc-games echter het scherm een enkele frame zag veranderen, heeft Legend of Grimrock fraaie 3D-omgevingen. Hierdoor krijg je een veel beter idee van de omgeving. Door het trage tempo waarin je rondloopt voelt de game bijna claustrofobisch aan.

Tijdens je tochten door de tunnels van Grimrock kom je monsters tegen, die je bevecht door op het scherm te tikken en vegen. De ware charme van de game zit echter in de andere gevaren van de kerker. Ligt er een verdachte steen op het pad? Grote kans dat je een val laat afgaan door er op te staan. Tegelijk is de omgeving op verrassend veel manieren beïnvloedbaar, waardoor je al deze gevaren kunt vermijden. Zo zul je geregeld een kiezelsteentje door de hal gooien om een dodelijke machine af te laten gaan, of puzzels oplossen door met toortsen te spelen.

Legend of Grimrock screenshot

Conclusie Legend of Grimrock review

Legend of Grimrock op de iPad is een game die bedoeld is voor de meest hardvochtige gamers. Was je dol op de meest oude en lastige RPG’s uit de jaren ’80 en ’90? Dan is de kans groot dat Grimrock je ook zal liggen. Dit is namelijk simpelweg een moderne versie van deze inmiddels uitgestorven games. Tegelijkertijd is hier veel te halen voor nieuwelingen. Grimrock is een game die verwacht dat je constant op je hoede bent. Ontzettend spannend.

• Eén van de meest spannende rollenspellen.
  • Fraaie 3D-omgevingen maken ouderwetse spelformule weer leuk.

• Ouderwets hoge moeilijkheidsgraad zal niet iedereen liggen.