Kometen voor iPhone heeft bijzondere aantrekkingskracht (review)

Review van Kometen, een recent gelanceerde game van ontwikkelaar Erik Svedang. Deze 'game zonder doel' leert je op een bijzondere manier om te vliegen als komeet.

kometen iphoneOver smaak valt altijd te twisten, of het nou gaat om een favoriete voetbalclub, een lekker gerecht of een mooie game. In het geval van gadgets is het soms eenvoudig degene met de meeste features die wint. In het geval van games geldt dat echter lang niet altijd. Soms kom je een bizar klein spel tegen dat toch razend aantrekkelijk is. In die laatste categorie valt Kometen.

Een game zonder enig doel

In het spel reis je als een kleine komeet door de ruimte. Je kunt je komeetje rondjes om planeten laten draaien en voorwerpen op laten slurpen. Heb je voldoende spullen verzameld, dan kun je met een turbo boost een grotere weg afleggen, waarna je weer verder gaat met draaien en verzamelen. Klinkt je dit redelijk doelloos in de oren? Dat kan kloppen, want dat is Kometen ook. De game heeft geen punten, doelstellingen of competitie. Er zijn verschillende werelden en voorwerpen die je in de ruimte kunt ontdekken, maar eigenlijk is dit vrijwel niet relevant voor het spel.

Prachtige artistieke stijl

Als de game geen doel heeft, is hij dan wel de moeite waard? Ja en nee. Speel je graag wedstrijden en wil je laten zien wat je in je mars hebt? Dan vind je Kometen ongetwijfeld een raar en saai spel dat je na tien minuutjes weer weglegt. Toch heeft Kometen een vreemde aantrekkingskracht. Die zit vooral in de mooie artistieke stijl van het spel. Alle plaatjes zijn vrolijk en passen op een mooie manier bij de eenvoudige opzet. De kleurrijke stijl lijkt op een mix van een stripboek en jaren ’70 hippie kunst. Deze twee stijlen zijn op een merkwaardige manier gemixt maar desondanks volledig in balans. Kometen laat zien dat een game met mooi artwork kan betoveren, dan is er weinig extra meer nodig en dat heeft het spel dan ook niet.

Rustgevende bediening

Om de sfeer te ondersteunen werkt de bediening heel eenvoudig. Door wat op het scherm te tikken laat je de komeet door de ruimte zweven. Daarbij wordt je niet afgeleid door vijanden die je moet ontwijken, teruglopende energieniveau’s of andere uitdagingen en doelen. Als je wilt kun je eindeloos rondzweven door de vrijwel onbeperkte ruimte. En het moet eerlijk gezegd: dit is flink hypnotiserend! Ik vond het verbazend om te merken dat ik de game zomaar in een luie bui op de bank langer dan een half uur lag te spelen zonder me ook maar over iets anders te bekommeren.

Kometen voert je mee naar een wereld buiten de tijd en ruimte en geeft je gedachten letterlijk de vrije ruimte. Ben je toe aan een momentje voor jezelf waarin je écht niets hoeft? Dan is Kometen het ideale tijdverdrijf. De prijs van het spel is wellicht wat aan de hoge kant voor zo’n eenvoudige game, maar als je kijkt hoeveel een toegangskaartje voor een museum of een eenvoudig biertje kosten, dan is de prijs voor een flink aantal uurtjes relaxen met Kometen volledig te rechtvaardigen. Laten we hopen dat ontwikkelaars Niklas Akerblad en Erik Svedang de opbrengsten van de game gebruikt om nog meer moois van dit kaliber te maken.

Info: Kometen

• Ontwikkelaar: Erik Svedang
  • Applicatie: Kometen