Color Up! voor iPhone: Tetris met zeshoeken (review)

Color Up! is een game waarbij je gekleurde zeshoeken met elkaar moet matchen. De game is een Tretris-variant, die mooi is uitgevoerd maar niets vernieuwends biedt.

iphone color upColor Up! is een game van de Nederlandse ontwikkelaar Platform Game Studio. De game is een zeshoekige variant van Tetris: er komen blokken van gekleurde zeshoeken naar beneden vallen en je moet proberen om zoveel mogelijk dezelfde kleuren bij elkaar laten vallen. Het speelveld bestaat uit een honingraatpatroon. Het principe is verder voorspelbaar: als drie of meer gelijk gekleurde zeshoeken elkaar raken, verdwijnen ze van het bord. En hoe meer zeshoeken van dezelfde kleur je bij elkaar weet te zoeken, hoe meer punten je verdient. Kun je meerdere kleuren gelijktijdig van het speelbord verwijderen, dan krijg je daarvoor bonuspunten.

Hoe hoger het level, hoe sneller de blokken naar beneden vallen en hoe minder tijd je hebt om de gekleurde blokken bij elkaar te zoeken. Color Up! heeft een koppeling met OpenFeint voor het vergelijken van je scores. Van daaruit kun je je scores op Twitter en Facebook publiceren. Een multiplayer-mogelijkheid zit er helaas niet in. Color Up! is voorzien van een soundtrack met ontspannende loungemuziek.

color-up

De vallende blokjes kun je met je vinger naar een andere rij verplaatsen. Ook kun je op het scherm tappen om de blokjes een kwartslag (of eigenlijk eenzesde) te laten draaien. Ik vond de bediening tijdens het spelen wel eens wat lastig: je raakt het blokje aan met de bedoeling om deze naar een andere rij te slepen, maar als je niet opgepast wordt het als schermtap geïnterpreteerd en is het blok opeens wat gedraaid. In een eerdere versie van de game was de bediening nog iets lastiger, waarna de ontwikkelaar een versie met verbeterde bediening heeft uitgebracht. De game is afgelopen wanneer het speelveld volledig is gevuld en je geen schermopruimende combinaties kunt maken.

color-up

De game is nog behoorlijk onbekend, want in de topscorelijst zijn maar 69 spelers te vinden die de game überhaupt hebben gespeeld via OpenFeint. Kijk je naar mensen die verder dan de eerste levels zijn gekomen en de game écht hebben gespeeld, dan zijn er nog maar 5 personen over die een score van 200.000 punten of meer hebben gehaald. Misschien verandert dat na vanavond, maar ik ben wel wat sceptisch of het zin heeft om nog tijd en moeite te steken in deze categorie games. Het is al lastig genoeg om op te vallen in de App Store, zelfs als je een bijzondere en originele game maakt. En er zijn onnoemelijk veel ‘blokjesgames’ te krijgen waardoor het onmogelijk is om de ontwikkelinspanningen eruit te halen. iPhone-gamers zijn verwend geraakt door het enorme aanbod en de lage prijzen. Zelfs als Platform Games Studio de game gratis had weggeven zullen veel spelers nog denken: tja, voegt dit nog iets toe aan de twintig andere Tetris- en Bejeweled-variaties die ik al heb?

De reden waarom ik deze game heb geïnstalleerd, is omdat het gemaakt is door een Nederlandse ontwikkelaar (en daar hebben we op iPhoneclub altijd wat extra aandacht voor). Qua spelidee is er niets vernieuwends in de game te vinden, maar de uitvoering is aardig gedaan, met een mooi design en de koppeling met OpenFeint. Heb je – moeilijk voor te stellen – nog geen kleurenmatchblokjesgame en ben je nog op zoek naar zoiets, dan is Color Up! best een aardige game, maar niet eentje die de sectie ‘New & Noteworthy’ van Apple gaat halen.

Info: Color Up!

• Ontwikkelaar: Color Up!
  • Applicatie: Color Up!