AutoWeek maakt werk van iPad-magazine (review)

Review van AutoWeek, het iPad-magazine van Sanoma, waarbij je wekelijks een nieuw nummer koopt voor 2,99 euro.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

autoweekApple werkt aan een digitale kranten- en tijdschriftenkiosk, als je de geruchten mag geloven. Apple zou met uitgevers in onderhandeling zijn om een soort App Store voor dit soort content te maken. Maar als je tijdschriften wilt kopen hoef je niet te wachten tot een dergelijke kiosk er is. Uitgevers hebben al een betaalmodel gevonden, via in-app aankopen. De vorige week officieel gelanceerde Autoweek iPad-app maakt er gebruik van. Uitgever Sanoma heeft gekozen voor een app met proefnummer waarvoor je €2,99 betaalt. Wekelijks kun je een nieuw tijdschrift downloaden voor nogmaals €2,99.


De makers van Autoweek besloten eigenlijk op het laatste moment het gratis proefnummer in te voegen. Eigenlijk zou de app na installatie drie onderdelen bevatten: Tests, Reviews en Specs. Die informatie kun je overigens ook al in de iPhone-applicatie van AutoWeek vinden, die je gratis uit de App Store kunt downloaden. Op de iPad krijg je wel een veel breder overzicht:

autoweek-reviews

Je kunt op merk, brandstof, model, bouwjaar en uitvoering (hatchback, sedan, etc) kiezen. Vervolgens krijg je gebruikersreviews van AutoWeek-lezers te zien. De kwaliteit daarvan is nog wel eens wisselend, maar je krijgt in ieder geval een eerlijke mening van iemand die al wat langer in de auto heeft rondgereden (en niet van een autojournalist die na een middagje proefrijden al een mening moet hebben). Wil je toch de mening van een kenner horen, dan bevat de app ook een onderdeel Tests. Het onderdeel met autospecificaties is eveneens te filteren op merk, uitvoering, jaar en dergelijke:

autoweek-specificaties

Maar het meest opzienbarende is natuurlijk het magazine. AutoWeek gaat elke week, naast het papieren blad, een speciale versie van het iPad-magazine uitbrengen. Daarin is minstens 50% van de artikelen verrijkt met extra foto’s, video’s en andere extra’s. Het eerste blad is gratis te downloaden. Momenteel is het alleen mogelijk om losse nummers te kopen, maar in de toekomst komt er ook een abonnementsoptie. Dat zou welkom zijn, want het kopen van een los nummer in de winkel (€1,99) is goedkoper dan de iPad-versie (€2,99).

De app opent met een advertentie van Mazda, Audi of een van de andere launchpartners van het blad. Daarna krijg je te zien welke editie er klaarstaat. Je kunt deze via de kiosk aanschaffen of eerst als preview bekijken (je ziet dan een soort inhoudsopgave waarop de 7 meest opvallende artikelen worden genoemd). Het tijdschrift is op twee manieren te lezen: in portretweergave (staand) voor het lezen van de artikelen of in landschapsweergave (liggend) om alle extra’s, foto’s en video’s goed te kunnen bekijken. Je bladert zijwaarts door de advertentiepagina’s en artikelen. Bij artikelen die meerdere pagina’s beslaan moet je verticaal bladeren om verder te lezen.

Binnen een artikel kun je door fotoshows bladeren of video’s bekijken. Bij vrijwel elk artikel vind je extra informatie, linkjes en aanvullende informatie. De 360 gradenfoto’s zijn erg knap gemaakt: je kunt werkelijk rondkijken in het interieur van een auto. Dat principe kennen we natuurlijk al van foto’s waarbij je in een huis kunt rondkijken, maar het is ongelooflijk hoe een fotograaf dat in de krappe behuizing van een auto voor elkaar heeft gekregen. Je kunt namelijk niet gewoon 360 graden rondkijken, maar ook op- en neerkijken. Zelfs als je een blik wil werpen in de bekerhouders, om te kijken of er een balpen in ligt, kan dat.

autoweek-360-graden

Het bladeren door het magazine vergt wel wat gewenning. Je kunt lachen om de tijdschriften die simpelweg hun pdf-bestand hebben omgezet, maar het is wel de manier waarop we jarenlang gewend zijn geweest om tijdschriften door te lezen. Je moet nu weer even helemaal opnieuw een tijdschrift leren lezen en snappen dat er achter een icoontje van een fototoestel veel méér foto’s schuilgaan dan de ene foto die je ziet. Als je niet goed oplet, mis je de helft van de content. Het zijwaarts en daarna omlaag scrollen door artikelen is ook even wennen. Een minpuntje is dat je na het verlaten van de app steeds weer terugkomt op het beginscherm met de advertentie. Je zou zeggen dat je na betaling van €2,99 die reclame wel eens een keer hebt ‘afbetaald’. Ook ga je niet terug naar het artikel waar je de laatste keer bent gebleven.

Autoweek afbeelding
Een interactief onderdeel in de app: uit welke landen komen de onderdelen van deze auto?

De app heeft nog wel eens de neiging om te crashen. Er zijn mensen die dan meteen de neiging hebben om naar de App Store te rennen om een slecht review te schrijven. Hoewel de app nog wat kinderziektes heeft, is het niet alleen kommer en kwel bij het gebruiken van de app: alles werkt prima en die incidentele crash moet je misschien nog maar even voor lief hebben, totdat de makers wat meer ervaring hebben opgedaan.

Autoweek balk
Via een thumbnail-balk kun je sneller naar het gewenste artikel bladeren.

Een van onze lezers mailde dat we moeten waarschuwen voor deze app, omdat het bijna onmogelijk is om het gratis proefnummer binnen te halen. Het downloaden van een los magazine duurde bij ons inderdaad wat lang, maar het was niet onmogelijk. Het heeft ongetwijfeld te maken met de omvang van het digitale magazine. In iTunes is op mijn desktop is de 745 kB groot (volgens iTunes 2,7MB), maar dat is exclusief de gekochte magazines. Omdat er nog maar één magazine beschikbaar is, kunnen we nog niet zeggen hoe de app zich gedraagt als je na een jaar 52 magazines hebt binnengehaald.

De eerste reacties op de app zijn goed, al zijn er ook wel mensen die zich belazerd voelen omdat ze voor het ‘gratis proefnummer’ toch moesten betalen. Dat is misschien een kwestie van communicatie: de iPad-gebruikers hadden waarschijnlijk liever een proefnummer via een gratis app willen ophalen, dan dat ze eerst €2,99 moeten betalen voor de app. Mensen zien de overige content (tests, reviews en specificaties) blijkbaar niet als iets wat waarde heeft.

Conclusie

AutoWeek is het eerste Nederlandse magazine dat serieus werk heeft gemaakt van de mogelijkheden van de iPad. Concurrent Carros heeft ook een proefnummer uitgebracht voor de iPad, maar dat is meer gebaseerd op het klassieke PDF-model. Er zit voor Autoweek veel extra werk in om het magazine wekelijks aan te passen voor de iPad. De vraag is natuurlijk of mensen wel bereid zijn om extra te betalen voor het digitale magazine. Het biedt door de vele foto’s en andere extra’s meer dan een papieren magazine, maar in de beleving van gebruikers zou digitaal juist goedkoper moeten zijn. De app heeft nog wel wat last van kinderziektes (crashen en moeite bij het downloaden van nummers) maar dat zal de komende nummers hopelijk verbeteren.

Info: AutoWeek

  • Ontwikkelaar: Woodwing/Icemobile
  • Applicatie: AutoWeek
  • Te koop via: App Store
  • Prijs: €2,99
  • Geteste versie: 1,0
  • Bestandsgrootte: 2,7MB
  • Cijfer: 7,5

Informatie

Laatst bijgewerkt
24 november 2010 om 17:48
Categorieën
Amusement, Kiosk

Reacties: 11 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.