iPad vervangt zware koffers bij piloten

Piloten gebruiken graag een iPad in het vliegtuig. Er zijn meer dan 250 luchtvaart-apps beschikbaar en die vervangen de papieren rompslomp en zware koffer die wordt meegenomen, zo blijkt uit de ervaringen van Alaska Airlines en American Airlines.

Piloten gebruiken een iPad NYTDe koffers die piloten achter zich aan trekken op luchthavens? Die zitten volgens de New York Times niet vol met kleding of spullen voor een tussentijds verblijf. Nee, die zitten vol met documentatie zoals kaarten, luchthaveninformatie, checklijsten en logboeken. Bij elkaar weegt het al snel 20 kilo en daarom hebben piloten de iPad massaal omarmd. Die maakt de informatie lichter, handzamer en een stuk sneller te raadplegen. Dat zegt onder meer Jim Freeman, ‘vluchtdirecteur’ van Alaska Airlines.

“De iPad maakt het piloten mogelijk om snel en behendig informatie in te zien. Als je een beslissing moet maken in de cockpit, is drie of vier minuten aan papier doorbladeren een eeuwigheid.”

Freeman twijfelde niet en voorzag ‘zijn’ piloten van een Apple iPad. Een kleine twee maanden geleden kreeg de luchtvaartmaatschappij toestemming van de FAA (Federal Aviation Administration) om handleidingen en systeeminformatie vanaf de iPad in te zien. Een besparing van 12,5 kilo per koffer. De digitale handleidingen bevatten links en graphics om het de piloot eenvoudiger te maken. Updates worden automatisch gedownload.

Het initiatief heeft bij Alaska Airlines de naam gekregen ‘Bye Bye Flight Bag’ gekregen en wordt de komende periode stevig doorgezet. Ze legt de FAA nu een petitie voor om ook luchtkaarten en statistieken op de iPad te mogen aflezen, wat nog eens een besparing van 2,5 kilo per koffer kan opleveren.

David Clark van American Airlines is het ermee eens, valt verderop in het artikel van de New York Times te lezen. Hij wijst op de iPad als middel tegen blessures en ziektekosten:

Cockpits zijn klein en een koffer vol informatie over je hoofd heen tillen, veroorzaakt schade – zeker gezien het feit dat veel piloten ouder dan 40 jaar zijn.

American Airlines kreeg vorig jaar al toestemming om de iPad in de cockpit te gebruiken van de FAA, die zelf de touwtjes in handen wil hebben over de kwaliteit van de informatievoorziening. Zij hebben ook al, samen met enkele andere bedrijven, toestemming om ook luchtkaarten en -statistieken op de iPad te raadplegen.

Bijzonder is dat de FAA stelt dat piloten hun iPad’s niet hoeven uit te zetten tijdens het opstijgen of landen. De organisatie kon aantonen dat de apparaten niet conflicteerden met de elektronica aan boord. Desondanks vraagt Alaska Airlines wel van haar piloten, net als haar inzittenden, apparaten uit te zetten tijdens die kritieke momenten van een vlucht.

Er zijn meer dan 250 vlieg-apps beschikbaar voor de iPad. De applicatie Foreflight is volgens de Amerikaanse krant het populairst. De meeste apps zijn gratis, maar abonnementen op diensten kunnen tot 100 dollar (69 euro) per jaar kosten. Toch is dat een gigantische besparing, omdat papieren abonnementen al snel het tienvoudige kostten. Voor de zekerheid hebben piloten wel vaak meerdere iPad’s mee. Iam Twombly van de Aircraft Owners and Pilots Association:

Ik kan me geen tijd heugen dat een product zo snel zoveel buzz en acceptatie verzamelde. Veel piloten treden nieuwe technologie toe met wantrouwen, maar de iPad lijkt wel universeel omarmd te worden.

Eerder schreven we over het gebruik van de iPad bij de Nederlandse luchtmacht, bij KLM, Delta Airlines, Alaska Airlines en Fokker.

Informatie

Laatst bijgewerkt
5 juli 2011 om 14:10
Categorie
Achtergrond

Reacties: 6 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.