Populariteit iPhone nadelig voor iPod

Volgens onderzoek van Piper Jaffray is het iPhone-bezit onder Amerikaanse tieners het afgelopen halfjaar verdubbeld. Die groei gaat wel ten koste van de iPod.

iPhone in handOnderzoeksbureau Piper Jaffray doet tweemaal per jaar onderzoek onder tieners. Uit het laatst uitgevoerde onderzoek blijkt dat het iPhone-bezit in zes maanden is verdubbeld en de komende periode nogmaals gaat verdubbelen. Maar de interesse in iPod en iTunes neemt wat af. Van de bijna vierhonderd tieners die Piper Jaffray ondervraagd heeft, is 6 procent al in bezit van een iPhone, ook al is het toestel nog geen jaar op de markt. Vorig najaar was dat percentage nog 3%.

Het percentage mensen dat van plan is om een iPhone te kopen, is echter niet gewijzigd. Ook op dit moment wil nog steeds 9% van alle tieners de iPhone binnen zes maanden kopen. Volgens senior analist Gene Munster, wijst dit op een verdubbeling waardoor Apple onder jonge gebruiker meer dan de gewenste 10% marktaandeel krijgt.

Bij de ondervraagden heeft 87 procent een mp3-speler (een record, vorige keer 80%) en van die groep heeft 86% een iPod. Ook dat groeit: vorige keer was het nog 82%. Kopen van muziek via iTunes stijgt ook iets: tieners die legale muziek kopen, doen dat in 81% van de gevallen via iTunes (was 79%). Opvallend is dat meer tieners ervoor kiezen om legaal te kopen in plaats van het downloaden via p2p-netwerken en nieuwsgroepen. Van de ondervraagden koopt 39% legaal.

Tot zover het goede nieuws. Maar volgens Piper Jaffray zijn er bij nadere beschouwing ook minder positieve ontwikkelingen te bespeuren: de iPhone bedreigt het succes van de iPod. Terwijl Apple’s marktaandeel in mp3-spelers is gestegen is de vraag naar mp3-spelers gedaald naar het laagste punt in de afgelopen drie jaar: iedereen heeft er al eentje. Slechts 28% van de ondervraagden kochten het afgelopen halfjaar een nieuwe mp3-speler terwijl dat in het vorige onderzoek nog 47% was.

En ook als is Apple’s marktaandeel in online muziekaankopen hoog, het is toch minder dan de percentages in het najaar van 2007 (89%) en het voorjaar van 2006 (91%). Volgens Piper Jaffray komt dat omdat meer muziekwinkels nummers zonder kopieerbescherming aanbieden, waardoor iPod-bezitters makkelijker bij andere aanbieders terechtkunnen, buiten iTunes om. Toch wijzen de cijfers daar niet op: het gebruik van andere muziekwinkels dan die van Apple is gedaald van 16 naar 13 procent. En de groei die nieuwkomers laten zien gaat voornamelijk ten koste van andere aanbieders dan Apple.

De Microsoft Zune staat bij Amerikaanse tieners trouwens op nummer twee: 3% heeft een Zune en 13% is van plan om binnen een halfjaar eentje te kopen. Microsoft maakt een inhaalslag op Apple, maar dat gaat niet ten koste van Apple’s marktaandeel.

Via: Apple Insider

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 april 2008, 21:49
Categorie Achtergrond
Onderwerpen apple, gene munster, ipod, microsoft, piper jaffray

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.