AdMob heeft onderzoek gedaan naar mobiele platformen en de resultaten ervan zijn in het Mobile Metrics Report van januari te lezen. Er zitten boeiende cijfers bij: zo blijkt Android vooral een mannending (73%), terwijl de verhouding mannen en vrouwen bij iPhone en iPod touch veel eerlijker is verdeeld: 57% mannen bij de iPhone en 54% mannen bij de touch. Maar eigenlijk veel opvallender is de leeftijdsverdeling bij de mobiele platformen: bij de touch zijn de gebruikers extreem jong. Maar liefst 65% is jonger dan 17 jaar en nog eens 13% is jonger dan 25.
Bij Android en Palm’s webOS zijn de verhoudingen juist andersom; de jongeren laten deze toestellen links liggen. De iPhone trekt een wat gevarieerder publiek, met ongeveer evenveel jongeren onder de 17 als er ouderen boven de 55 jaar zijn.
Onderstaande grafiek maakt het duidelijk, de iPod touch is het populairst bij jongeren:
Dat de jongeren eerder een iPod touch dan een iPhone kopen is wel te verklaren: het apparaat wordt vaak kado gegeven en veel jongeren hebben geen geld voor een duur data-abonnement. De jongeren zijn ook het meest fanatiek bij het kopen van applicaties: ze downloaden gemiddeld 12,1 applicaties per maand, waarvan de meeste gratis zijn:
Bij het kopen van applicaties blijken de iPod touch-jongeren minder fanatiek dan de iPhone-bezitters. Misschien heeft dat ermee te maken dat ze vaak niet over een creditcard bezitten. Maar er valt aan iPod touch-gebruikers in ieder geval meer te verdienen dan aan Android-gebruikers: slechts 21% van de Android-gebruikers koopt in de loop van de maand wel eens een applicatie. Het probleem bij Android is dat in heel wat landen nog geen betaalde applicaties in de Android Market te krijgen zijn.
Hieronder nog de grafiek met de sekseverdeling. Die is bij iPhone en iPod touch vrijwel gelijk, maar bij Android zijn de mannen veruit in de meerderheid:
Het complete rapport is in PDF-formaat te downloaden: January 2010 Mobile Metrics Report.
Meer info: AdMob
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Best geinig om die cijfers zo op een rij te zien. Best verklaarbaar dat Android niet loopt bij de dames. Dat ding ziet er niet uit. De iPhone, iPod Touch en Palm Pre zien er toch een stuk gelikter uit, waarbij Palm niet een geheel eerlijke verdeling heeft, gezien dit apparaat alleen in de VS wordt verkocht en als iemand in Europa dat ding heeft is het 99/100 een man, gezien de gemiddelde vrouw denk ik gewoon minder om gadgets geeft dan de gemiddelde man.
iPod touch heb ik zelf ook was mijn eerste apple device hier. Maarja het is een prachtig apparaat als je kijkt naar een device is van alles kan maar niet kan bellen.
7 kinderen uit mijn klas van 29 kinderen hebben een ipod touch en ik ben er 1 van wij zijn allemaal jonger dan 15
Tja, als je iets wilt hebben wat echt in de buurt komt van een iPhone, maar er niet persé wilt bellen is een iPod touch echt een must have voor die prijs…
Heb ook een iPod touch 1e generatie 8GB, 2.5 jaar in gebruik maar m’n broertje heeft die nu in gebruik omdat ik nu sinds dinsdagmiddag een iPhone 3GS heb… Echt gaaf.
Ben trouwens ook van de jongeren groep, 15 jaar.
Android heb ik ook al in gebruik met een Magic, evenals Windows Mobile op een HD2
Die onderzoeken trappen toch vooral open deuren in hoor. Moet je daar nog verder aandacht aan besteden?
Ja!
en als jij het allemaal zo goed weet, waar blijven jouw goed onderbouwde rapporten dan? valt goed geld mee te verdienen
Dit geeft wel aan hoe belangrijk ‘gamen’ is voor een platform.
Hoe komen ze hier achter? Hebben we geen privacy meer?
@Frog:Mischien publiceerdapple zijn verkoopscijfers en kijken ze zelf met man en vrouw
Dank u phoenix, zeer constructief. Ik maakte maar een kritische bedenking. Ik trenk alleszins niet in twijfel dat die rapporten goed onderbouwd zijn (of dat men er veel geld aan verdient). Ik stel maar de vraag of iphoneclub dit moet vermelden als er weinig nieuwswaarde uit te putten is. Voor de rest: geweldige site hoor…
Koen heeft wel gelijk. Hetzelfde “nieuwtje” had iedereen kunnen constateren door eens naar een middelbare school te gaan.
Ik ben gek op cijfers en dit is een interessant onderzoek. Ik had persoonlijk niet verwacht dat zoveel middelbare schooljongeren de iPod Touch gebruiken. De jeugd (heeft) is de toekomst, dus voor Apple ook een aardige bevestiging dat ze goed bezig zijn. Een deel van deze groep zal overstappen naar een iPhone en wellicht ook later een iPad en andere Apple producten kopen. Ik verkoop mijn Apple aandelen nog lang niet 😉
AdMob (sinds kort van Google) houdt net als Google statistieken bij van elke keer dat je een App gebruikt waarin zo’n kleine advertentie staat. Zo komen ze aan hun cijfers. In feite werken we zo allemaal mee aan hun succes; we bekijken de ad waarvoor ze inkomsten ontvangen, en daarnaast stuurt je iPhone ook nog eens gegevens terug die ze kunnen gebruiken voor oa dit soort onderzoeksresultaten (er zijn trouwens jailbreak apps die dit kunnen blocken).
Ik vind de touch ook een beetje zon ding dat je wilt kopen als je ‘stoer’ in de klas wil overkomen, maar nog niet genoeg geld hebt om een iPhone te kopen.
Niet een heel goed onderzoek (inderdaad Koen). Eenvoudig gezegd worden drie besturingssystemen voor mobiele telefoons vergeleken met die van een mp3-speler. Lijkt op appelen met peren vergelijken…
Dat jongeren vaker een mp3-speler hebben dan een dure telefoon met een duur abonnement is een open deur intrappen.
Het is nu ook gewoon zo gemakkelijk met die iPod van 8 gb, die kost geen drol meer dus logisch dat tegenwoordig elke halve gare tiener er mee rondloopt. Verreweg gewoon het meest geavanceerde apparaat wat je voor dat geld kan krijgen…
Bij ons op school zijn denk ik een stuk of minstens 7 kinderen, met mij erbij, met een iPod touch. We hebben ongeveer 150 leerlingen op school. Het niveau is AGL, VMBO B en T.
Ik zit op school met 31 leerlingen in de klas
ik zelf heb de ipod touch samen met 8 anderen
en zelfs 3 hebben de iphone 9+3=12 dus dat is meer dan 1/3 met apple device’s