AppScooter-Bolt-Mobility

Interview: Nederlandse AppScooter moet de ‘iPhone van de scootermarkt’ worden

De Delftse startup Bolt Mobility werkt hard aan de AppScooter. Deze elektrische scooter maakt verbinding met je iPhone en moet voor een revolutie op de scootermarkt zorgen. iCulture sprak met de bedenker.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

AppScooter-Bolt-Mobility

Terwijl auto’s geleidelijk slimmer worden, blijft de scooter eenzaam achter. Zelfs Apple zou volgens geruchten bezig zijn met een Apple Car en ook CarPlay vindt gaandeweg zijn weg naar steeds meer auto’s. Over een Apple Scooter wordt echter met geen woord gerept. Als scooterfan zag Marijn Flipse deze ontwikkeling aan en ging over tot actie. Met zijn startup Bolt Mobility werkt hij aan de AppScooter: een scooter die de ‘iPhone van de scootermarkt’ moet worden. Zijn project heeft inmiddels 1 miljoen euro opgehaald. iCulture ging langs op het hoofdkwartier in Delft om dit ambitieuze project te bekijken.

Het grote gebouw van Yes!Delft puilt uit van de jonge startups en dat is goed te merken. In de gangen wordt een potje pingpong gespeeld, bij het koffiezetapparaat hangt een Star Wars-Adventskalender en op iedere tafel staan meerdere lege kopjes koffie. In een van de vele ‘hokjes’ werkt Marijn Flipse samen met Bart Jacobsz Rosier aan de AppScooter, een scooter die voor een revolutie op de scootermarkt moet zorgen.

‘Er zijn nog geen goede elektrische scooters’

Marijn kwam op het idee voor de AppScooter toen hij als student dagelijks een busrit maakte van Rotterdam naar Delft. “Ik ben bepaald geen fan van het openbaar vervoer. Deze route zou ik ook prima af kunnen leggen met een scooter”, zo dacht Marijn.

“Ik had destijds toevallig net in een Tesla Roadster gereden, en kwam er tot mijn verbazing achter dat er helemaal geen goede elektrische scooter bestaat. Op wat Chinese omgebouwde rommel na, waar je flink voor moet betalen.”

Nu, zo’n twee jaar later, zijn er 75 exemplaren van zijn eigen AppScooter verkocht in de voorverkoop, met een waarde van €225.000. Daarnaast heeft de crowdfundingcampagne het streefbedrag van 1 miljoen euro inmiddels overschreden. “Dit maakt van de AppScooter de grootste online angel-investeringsronde ooit in Nederland.”

"Ik kwam er tot mijn verbazing achter dat er helemaal geen goede elektrische scooter bestaat. Op wat Chinese rommel na."

AppScooter-Bolt-Mobility

AppScooter, een kruising tussen Tesla en iPhone

Marijn handelde vroeger in Vespa’s en weet dus van wanten op het gebied van scooters. Daarnaast studeerde hij werktuigbouwkunde op de TU Delft en heeft hij speciaal voor de AppScooter een cursus gevolgd om ook de commerciële kant onder de knie te krijgen. De futuristisch ogende scooter moet een kruising worden tussen Tesla en een iPhone, en dat is goed te merken.

Tijdens het gesprek dat we voerden met Marijn bleek meerdere malen hoe hoog design bij de AppScooter in het vaandel staat. Deze drang om een zo strak mogelijk product op te leveren, heeft ook gevolgen voor het technische aspect van het voertuig.

Dit alles komt samen in het frame van de AppScooter. Deze bestaat volledig uit een geheel, zodat er geen naden of schroeven op te zien zijn. Dat ziet er op het eerste gezicht vooral heel tof uit, maar heeft ook andere gevolgen. Zo is de scooter dankzij het frame 40% lichter, waardoor de scooter zuiniger rijdt. Het nadeel van dit frame is natuurlijk dat hij lastig te repareren is, waar hebben we dat eerder gehoord?

AppScooter-Bolt-Mobility

"Apple was niet de eerste met een touchscreen maar wel de beste."

De term ‘iPhone van de scooterwereld’ is niet voor niets gekozen door Bolt Mobility. “Apple was degene die ervoor zorgde dat telefoons met grote touchscreens populair werden. Wij willen een zelfde soort revolutie veroorzaken op de elektrische scootermarkt. Het gevoel is hetzelfde”, zo legt Marijn uit. “Apple was niet de eerste met een touchscreen maar wel de beste. Onze AppScooter is niet de eerste elektrische scooter, maar wel de eerste die het echt goed doet.”

De AppScooter-app

De AppScooter heeft naast een strak uiterlijk ook een belangrijke rol weggelegd voor de smartphone van de gebruiker. Met een speciale iOS-app kunnen gebruikers namelijk op afstand verbinding maken met de AppScooter, zodat ze de locatie kunnen achterhalen en gegevens in kunnen zien. Zo weet je bijvoorbeeld altijd hoe vol de accu is en hoeveel kilometers de scooter op de teller heeft staan.

De AppScooter kan ook zelf apps installeren. De scooter is met internet verbonden, zodat systeemupdates op afstand geïnstalleerd worden. Daarnaast komen er ‘allerlei’ apps beschikbaar. Denk hierbij aan voor de hand liggende apps op het gebied van navigatie en muziek. Apps kunnen ook een uitkomst zijn voor bedrijven die scooters verhuren. Zij zijn volledig vrij om de interface helemaal naar eigen smaak vorm te geven, waardoor al hun scooters bij elkaar horen en van hetzelfde systeem gebruik maken. “Pizzabezorgers zouden zo sneller hun weg kunnen vinden dankzij route-optimalisatie”, geeft Marijn als voorbeeld.

AppScooter Bolt Mobility

Teveel afleiding tijdens het rijden?

Marijn is niet bang dat de bestuurder teveel wordt afgeleid door alle apps en knoppen. Het touchscreen van de Appscooter zit niet alleen in het gezichtsveld van de rijder, maar is ook ontworpen met het idee dat er vooral met een schuin oog naar gekeken wordt. Zo zijn er grote iconen en letters aanwezig en kun je de apps ook bedienen met kleine schakelaars die in de handvatten van de scooter verwerkt zitten.

Een voertuig als de AppScooter klinkt als een logische volgende stap voor de scooter, maar gek genoeg heeft nog geen enkele grote fabrikant een dergelijk model op de markt gebracht. Volgens Marijn heeft dit er vooral mee te maken dat grote scootermerken een totaal andere achtergrond hebben, en hier dus (nog) niet mee bezig zijn.

“Bij auto’s is er ook een Tesla voor nodig om deze trend te pushen en die Tesla is er niet in de scooterwereld” aldus Marijn. “Het feit dat scooters analoge apparaten zijn helpt natuurlijk niet mee om dergelijke digitale functies aan te moedigen.”

"Bij auto’s is er ook een Tesla voor nodig om deze trend te pushen."

AppScooter Bolt Mobility

De AppScooter heeft een verplicht abonnement

De eerste exemplaren van de AppScooter worden naar verwachting in de lente van 2016 geleverd. Zelf kun je ook een exemplaar kopen voor €2990 via de website van Bolt Mobility. Dit is exclusief een verplicht abonnement van €29 per maand. Met dit lidmaatschap heb je 4G, Wi-Fi, NFC en Bluetooth en de eerste 2 jaar service op locatie. Ook is het abonnement op de accu van de AppScooter inbegrepen. Deze accu gaat 50% verder dan bestaande elektrische scooters, zodat je 150 km kunt rijden met een keer opladen.

De komende maanden wordt er nog hard gewerkt om de puntjes op de i te zetten en moet ook de iOS-app nog afgerond worden. Genoeg te doen dus, maar aan de gedrevenheid van Marijn en Bart zal het niet liggen. Direct na afloop van het interview doken ze terug hun kantoortje in, waar de vloer bezaaid ligt met onderdelen en prototypes.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 18 december 2015, 12:14
Categorie Achtergrond
Onderwerpen interview, scooter

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.