Review: Tap Tap Revenge 3, swingen met verslavend koopsysteem

Review van Tap Tap Revenge 3, de derde ritmegame van ontwikkelaar Tapulous. In deze derde uitvoering kun je via In App Purchases extra content kopen, waardoor de game een stuk prijziger kan uitvallen. Is dat het waard?

tap tap revenge 3 iphoneDriemaal is scheepsrecht, het derde spel in de Tap Tap Revenge-serie is van dusdanige kwaliteit dat deze wel de titel ‘game van de week’ verdient. Voor degenen die de eerste twee games niet kennen: Tap Tap Revenge is een ritmespel dat je speelt door met je vingers op het scherm te tikken of te schudden met je telefoon. Denk aan een eenvoudige versie van bekende games op de grote consoles als Rock Band of Guitar Hero en je begrijpt waar dit spel over gaat.

tap tap revenge 3Lekker gedachtenloos swingen
Door liedjes te spelen verzamel je ervaringspunten, waardoor je in levels stijgt. Ook verdien je munten waarmee je bijvoorbeeld kledingstukken voor je avatar koopt. Allemaal leuk en aardig hoor, maar dit is natuurlijk niet de kern van de game. Het leukste van Tap Tap Revenge is lekker gedachteloos meetikken en -schudden met een aardig nummer. Om er dan na verloop van tijd achter te komen dat je al véél te lang op de bank hangt, maar je wel uitstekend hebt vermaakt!

Prima online modus
Naast de singleplayermodus heeft de game prachtige onlinemogelijkheden waarbij je in een kamer tegen anderen speelt. Je hebt continu een ranglijst in beeld, zodat je ziet hoe goed (of slecht!) je scoort ten opzichte van je tegenstanders. Leuk is ook dat je elkaar kunt aanvallen met verfbommen of andere gemenigheden. Voor en na de wedstrijd kun je korte boodschappen uitwisselen via de chat. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik daar amper aan toe kwam, omdat ik snel weer op zoek ging naar een volgend tof liedje. De onlinemodus maakt de game extra aantrekkelijk.

tap tap revenge 3 iphone

Online winkel werkt uitstekend
Wat deze derde versie van de game ook mooi maakt, is de online winkel. Hier kun je bijna 50 bundels met extra liedjes kopen en de wekelijkse gratis nummers downloaden die nog zullen verschijnen. Standaard zitten er in de game 100 songs van indie-artiesten die zeer de moeite waard zijn. Je kunt dus wel even vooruit! Er zijn zo veel liedjes beschikbaar, dat vrijwel elke gamer iets van z’n gading kan vinden. Aangezien het bij een muziekgame vooral draait om muziek die je aanspreekt, is de grote keus aan songs een zeer sterk punt.

tap tap revenge 3

Tap Tap Revenge is een eenvoudige maar uitstekende ritmegame. De onlinemodus maakt de game extra de moeite waard, net zoals de mogelijkheid om binnen de game extra songs aan te schaffen. Een nadeel is wel dat liedjes die je voor eerdere delen van Tap Tap Revenge hebt gekocht niet worden ‘meegenomen’. Een tweede, minstens zo groot, nadeel is dat het aanschaffen van muziek zó eenvoudig werkt dat het moeilijk is om je te beheersen. Voor je het weet, heb je verschillende pakketten met liedjes gekocht. Hier wordt de game een stuk prijziger van en ik merkte dat de lage aanschafprijs van de game snel in het niet valt bij de extra songs die je koopt. Dit kun je natuurlijk ook als voordeel zien: het in-game aanschaffen van songs werkt heel eenvoudig en intuïtief. Het is een prachtig voorbeeld van ingame-aankopen waar ongetwijfeld in de toekomst veel meer ontwikkelaars op een mooie manier gebruik van maken.

Ben je benieuwd naar het spel, maar ben je niet geïnteresseerd in het kopen van extra muziek? Dan kun je gratis versie 2.6 van het spel uitproberen.

Info: Tap Tap Revenge 3

• Ontwikkelaar: Tapulous