Review: Super Ramen BROTHers, een game gemaakt in 24 uur

Super Ramen BROTHers is een gratis game die in slechts 24 uur is gemaakt. In de game moeten twee mannetjes op de lopende band rennen voor hun leven.

superramen brothersDit maal een review van een spel dat niet uitblinkt vanwege de spelkwaliteit, maar vanwege de manier waarop de game tot stand is gekomen: het is in 24 uur gemaakt door de ontwikkelaars Yilmaz Kiymaz en Alex Schwartz. Is een game dan nog wel de moeite waard? Jazeker wel! Ik zal uitleggen waarom. Apple vond de game in ieder geval goed genoeg om in de New & Noteworthy-sectie van de App Store op te nemen.

Rennen voor je leven op de lopende band van de kassa
Super Ramen Brothers is een eenvoudige en melige game met twee kleine mannetjes die op de lopende band van een kassa moeten rennen voor hun leven. Word je geraakt door de boodschappen, dan schuif je een stukje naar achteren maar weet je sojasaus te pakken dan schuif je weer naar voren. Dat gaat een paar keer goed, maar uiteindelijk kom je onder de laserscanner van de kassa aan een jammerlijk einde. Het is de uitdaging om dit zo lang mogelijk uit te stellen en zo een mooie tijd te scoren. Deze wordt bijgehouden op je telefoon, maar je kunt je score ook online posten op de leaderboards. Het is grappig dat je daarbij ook locaal kunt kijken naar de resultaten van andere spelers in je omgeving.

Supersnel gemaakte game
Deze game is op een hele bijzondere manier tot stand gekomen. De developers hebben zichzelf namelijk de uitdaging gesteld om binnen 24 uur met een complete game te komen en Super Ramen Brothers is hiervan het resultaat. Op het forum van TouchArcade hebben de ontwikkelaars om input gevraagd, waarbij de leidraad ‘absurditeit’ was. Lezers mochten beginnen met het spuien van hun ideeën en na een paar uurtjes werd een leuk idee gekozen, waarna de makers snel aan de slag gingen en wat vrienden en bekenden optrommelden bij hun project. Vervolgens werd een nacht keihard doorgewerkt, om na precies 24 uren een complete game bij Apple in te dienen, inclusief internationale leaderboards met locatiefuncties. Op hun blog vertellen de makers precies hoe alles in z’n werk is gegaan.

super ramen brothers

Bekijk zelf het resultaat
Qua gameplay is het spel niet zo bijzonder, maar het ontwikkeltraject maakt de game de moeite waard. Het is verbluffend om te zien hoe compleet een game kan zijn die zonder enige voorbereiding binnen een dag tot stand is gekomen. Je zou de makers aanraden om er nog eens een etmaal tegenaan te gooien om zo met een écht bijzondere game voor de dag te komen. Totdat het zo ver is, is Super Ramen Brothers gewoon een grappige game om eens te downloaden, om zelf te zien wat er binnen een dag gemaakt kan worden. Voor de kosten hoef je het niet te laten: het spel is gratis.

Info: Super Ramen BROTHers

Hieronder zie je een video van de ontwikkelaar (gepubliceerd op Vimeo, dus mogelijk niet op de iPhone te bekijken):

Click here to display content from Vimeo.