Review: Secret of Monkey Island, oude game in nieuw jasje

Review van The Secret of Monkey Island, een klassieke avonturengame waarin je door middel van rondwandelen, zoeken en praten met personages een avontuur doorloopt.

monkey islandThe Secret of Monkey Island (al eerder aangekondigd) is een klassieke avonturengame waarin je door middel van rondwandelen, zoeken en praten met personages een avontuur doorloopt. Alles draait in het spel om de jonge Guybrush Threepwood, een jongeman die graag piraat wil worden. Eerst moet hij over de goede attributen beschikken, zoals een zwaard, en laten zien dat hij voldoende goed kan vechten.

Dan belandt hij in een bizarre zoektocht langs verschillende eilanden met de nodige komische avonturen. Qua spelstijl is de game een echte adventure, wat wil zeggen dat je dit spel niét speelt door razendsnelle acties en ‘button-bashing’. Je speelt de game door in de omgevingen voorwerpen te zoeken, dialogen met de juiste mensen aan te gaan en vooral heel veel te zoeken en te puzzelen.

Oude game in een nieuw jasje

Het spel is niet nieuw, maar stamt al uit 1990 toen het is uitgebracht op de Atari ST, de Macintosh en de PC. Toch voelt de game zeker niet ouderwets aan en dat komt doordat de speciale editie die nu op de Iphone verschijnt is voorzien van nieuwe tekeningen en extra ingesproken teksten, waarbij de sfeer van de oude game bewaard is gebleven.
secret of monkey island

Bediening werkt prima

De bediening van de game werkt eenvoudig, maar uitstekend. Door het verslepen van een pijl kun je aangeven waar je naar toe moet, terwijl een simpele tik op het scherm je personage in beweging zet. Een menu met items of extra acties is eenvoudig op te roepen en meestal werkt dit goed. Ik zeg bewust ‘meestal’, omdat ik bij het snel uitvoeren van een aantal verschillende acties (lopen, deur openen, lopen, iets bekijken, iets oppakken) soms wat flauw werd van steeds weer het openen van het menu. Gelukkig komen zulke situaties in de game niet zo vaak voor en blijft die ergernis zeer beperkt.

HIer is goed over nagedacht

Wil je het spel stopzetten, dan kan dat eenvoudig door je scherm te kantelen, waarna je een menu met opties om te saven krijgt. Toch is dit vrijwel niet nodig, omdat het spel ook regelmatig zelf de voortgang opslaat. Al met al merk je dat, hoewel het spel oorspronkelijk niet op de iPhone is verschenen, de bediening toch uitstekend werkt. Er is duidelijk even goed nagedacht over het aanpassen van de game voor de telefoon, waardoor je niet het gevoel krijgt met een eenvoudig overgezette game te spelen. Alles voelt aan als een volwaardige iPhone game, met één kanttekening: dit spel is veel uitgebreider dan wat we gewend zijn op de telefoon en dat is een mooi pluspunt!

Heerlijke hints

Een bijzondere aanpassing in de game is een nieuw hint-systeem. Loop je vast in je zoektocht naar de ene personage die je denkt te moeten spreken? Dan kun eenvoudig met je telefoon schudden en krijg je een algemene hint te zien die aangeeft wat je zou kunnen doen om verder te komen. Ben je dan nog het spoor bijster? Dan kun je nog twee maal een hint opvragen, waarbij er tenslotte met een eenvoudige pijl zeer concreet in beeld wordt aangegeven waar je naar toe moet. Het hintsysteem is een zeer waardevolle toevoeging aan het spel. Wil je als een diehard-puzzelaar urenlang speuren? Dan kan dat. Maar ben je van de moderne generatie snelle gamers die even vlot een potje willen spelen? Dan kun je door het af en toe opvragen van een hint lekker vlot door het spel heen gaan, terwijl er nog steeds voldoende te ontdekken valt. Op deze manier is de game zowel voor hardcore als voor meer incidentele spelers zeer aantrekkelijk.

monkey island

Leuk is daarnaast dat je in deze game gevechten nu eens niet wint door razendsnel combo’s uit te voeren, maar door je tegenstander te slim af te zijn in gehaaide dialogen. Tel daar bij op dat The Secret of Monkey Island een, voor iPhone begrippen, ongekend uitgebreide game is met een verhaal vol humor en je snapt dat het spel zeer de moeite waard is.

Wil je meer weten over het ontwikkelen van een Monkey Island game? Dan kun je hier luisteren naar een recent interview met de ontwikkelaar van het vijfde deel uit de serie, Dan Connors van Telltale Games. Hoewel dit deel voorlopig nog niet op de iPhone beschikbaar is, is het wel interessant om te horen wat de visie is van de ontwikkelaar op het maken van een mooie adventure die ook de gamers van nu nog boeit.

Info: Secret of Monkey Island

30 oktober 2009 om 1:47