iPhoneclub.nl was de afgelopen twee dagen offline. In dit artikel leggen we uit wat er aan de hand was.
Jean-Paul Horn | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

De afgelopen twee dagen is iPhoneclub.nl – zoals je wellicht al had gemerkt – compleet offline geweest. We hebben in die periode zo goed en kwaad mogelijk iedereen geprobeerd van nieuws te voorzien via onze speciale statuspagina, maar we hadden liever gewoon een goed werkende en snelle website getoond.


De laatste tijd hebben we erg veel problemen met de performance van WordPress (ons CMS) op Apache (de webserver). Vermoedelijk een plugin of iets in ons eigen theme wat dwarszit, maar tot op heden hebben we nog steeds niets concreets kunnen vinden. Omdat we niet langer onbereikbaar willen zijn voor onze bezoekers, hebben we – met bizar veel dank aan onze serveradmin Matthijs Tempels – de serverconfiguratie radicaal anders ingericht, waarbij nginx als reverse proxy voor Apache is gezet (als het je niets zegt mag je het verder negeren). Dit heeft als voordeel dat Apache (de ‘echte’ webserver) minder werk hoeft te doen en de webpagina’s veel sneller kunnen worden vertoond. Je zult waarschijnlijk merken dat de website nu veel sneller dan normaal is, en zeker ten opzichte van de laatste weken.

Nieuw IP-adres

Hiervoor was het ook nodig om iPhoneclub.nl aan een ander IP-adres te koppelen. Als je niet de normale website te zien krijgt, dien je de volgende stappen te volgen:

Mac OS X

  1. Open Applicaties > Hulpprogramma’s > Terminal
  2. Tik het volgende commando:
    dscacheutil -flushcache
  3. Druk op Enter
  4. Sluit Terminal
  5. Open iphoneclub.nl

Windows

  1. Klik op Start en vervolgens op Uitvoeren
  2. Typ cmd en klik op OK
  3. Typ het volgende commando
    ipconfig /flushdns
  4. Druk op Enter
  5. Sluit het commandovenster
  6. Open iphoneclub.nl

Desktop vs mobiel

Ondanks onze aanpassingen kan het mogelijk op bepaalde momenten nog langzaam zijn, bijvoorbeeld als de cache is verlopen en er een nieuwe paginaversie in de cache moet worden aangemaakt. Ook hebben we helaas nog nauwelijks kunnen testen hoe het zit met onze iPhone-bezoekers: het kan zijn dat je op de iPhone de desktopversie van de website te zien krijgt, maar het kan ook zijn dat bij desktopgebruikers de mobiele versie wordt getoond. We zijn hier nog druk mee bezig, dus geen paniek als je dat overkomt. Het kan ook zijn dat het aantal reacties zoals getoond op de homepage bij een artikel niet overeenkomt met het aantal reacties bij het daadwerkelijke artikel. We zijn hiervan op de hoogte.

iPc-applicatie

Als laatste geeft onze eigen iPc-applicatie op het moment van schrijven nog problemen. Bepaalde artikelen en/of berichten in de push-inbox (voor betalende abonnees) kunnen niet worden gelezen (er verschijnt een ‘Geen Verbinding’ foutmelding). Onze ontwikkelaar is ingelicht en kan het probleem hopelijk snel op afstand oplossen.

Excuses

Verder willen we uiteraard onze oprechte excuses aanbieden voor deze onverwacht lange downtime. Ook onze excuses naar de push-abonnees van onze iPc-applicatie. De enorm lange laadtijden van de webpagina’s en slechte bereikbaarheid noopten ons helaas tot deze drastische maatregel.

Allen die ons in welke vorm dan ook hulp en/of steunbetuigingen hebben aangeboden of gewenst: ENORM BEDANKT! En iedereen nogmaals dank voor het begrip voor deze ongewone situatie.

Reacties: 132 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.